Full version: vitlök?
Emilia
kan man plantera vitlök nu? vilken tid e bäst att plantera?
Åsa, mälardalen zon 2
okt-nov planterar jag här i zon 2, vitlöken får inte spira innan vintern kommer.
pimpim
Hoppsan....och jag som satte mina för en vecka sedan och bor i zon 1. Då får jag kanske sätta nya senare...

Pia
KURT
CITAT (pimpim @ 31-08-2004, 08:33)
Hoppsan....och jag som satte mina för en vecka sedan och bor i zon 1. Då får jag kanske sätta nya senare...

Pia

Fryser det inte alltför mycket så kan de nog överleva trots att blasten hinner växa en hel del i zon1. Ev kanske man kan täcka med halm.
vickeva
när vet man att vitlöken är klar att skördas?
Susanne i Linköping
CITAT (vickeva @ 31-08-2004, 10:59)
när vet man att vitlöken är klar att skördas?

Bra fråga, det undrade jag också i juli när min vitlök skulle upp. Eftersom det aldrig blev av att fråga här, så provskördade jag lite i taget (blasten gulnade i topparna redan på ett tidigt stadium så det riktmärket trodde jag inte på). När mellanväggarna mellan klyftorna började bli för träiga för att äta anade jag att det kanske började bli dags och när ytterlagret på enstaka vitlökar sprack upp så att klyftorna inuti syntes fick jag brått att skörda. Kanske hade jag kunnat vänta lite till, men vitlökarna ser i alla fall OK ut nu när de torkat. Sorten jag odlade var Thermidrome.

Om skördedags står det också en hel del i den här tråden: vitlök!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon