<Karin>
31-08-2004, 07:40
Hej och tack för ett bra och inspirerande forum!
Som nybliven trädgårdsentusiast grävde jag i helgen klart min första rabatt. Igår satte jag dit perennplantor som jag nyligen köpt på en plantbytardag (fingerborgsblomma, tvåårig och perenn, smörboll, bollviva och höstanemon). Nu undrar jag om ni tror att de kommer att klara sig, fast det kanske var lite sent att plantera?
Skullle man hellre ha övervintrat dem i växthus eller drivbänk (har inget av någondera, men kanske skulle kunna bygga en drivbänk) för att plantera till våren?
Vore mycket tacksam för råd,
Vänliga hälsningar Karin, zon 3
Det går alldeles utmärkt att plantera ännu i ett par veckor i zon 3, du behöver inte alls oroa dig för dina plantor!
Hälsningar
Mulle
<Karin>
31-08-2004, 08:33
Tusen tack för snabba svar! Skönt att höra att det inte är för sent.
Karin
kristerh
31-08-2004, 08:43
Höstanemonen är det nog kört för

dessa måste planteras på våren så att de hinner rota sig, så räkna med att de inte klarar sig...
Du ska egentligen gå tillb med dem till plantskolan där de köptes, det är ju allmänt känt att höstanemonen inte klarar höstplantering, ev kan de det i i zon 1.
krister
<Karin>
31-08-2004, 08:58
Tack, det var bra att veta. Jag köpte den för en tia, så det är ju ingen större ekonomisk förlust. Jag planterar en ny till våren om den inte klarat sig.
Karin, zon 4, nästan zon 3
kerstin z5-6
31-08-2004, 16:48
men bollvivan är däremot helt perenn o klarar höstplantering -Vattna den på våren så blir stjälkarna långa o fina -annars gömmer den sig gärna i en grön mössa av blad
lena:-)
31-08-2004, 18:57
Gunvor Nilsson
31-08-2004, 19:37
Jag skulle chansa och stoppa ner höstanemonen i en kruka innan frosten kommer och förvara den inne i vinter! Kan man klara fuchsior och änglatrumpeter inne så varför inte en höstanemon? Vad säjer ni andra?
/Gunvor
31-08-2004, 19:45
Hm, skall jag ställa den ihop med mina pelargoner i förrådet då kanske?....frostfritt och halvmörkt...en skvätt vatten till jul kanske om jag kommer ihåg

..
Köpte ju annat också ..jordnäva, nån sorts dvärgiris eller var det våriris

och riddarsporre.....
Skall dom också bo inne i vinter? Jag får nog snart bygga ut
kerstin z5-6
31-08-2004, 20:37
Höstanemonen -kan vara värt att pröva krukodling -de övriga kan du lugnt plantera ut
Eva i Skåne
31-08-2004, 20:52
Jag har också lärt mig att höstanemon ska planteras på våren, men i helgen var jag på Sofieros trädgårdsutställning och där såldes massor av höstanemoner. Det förvånade mig, men det är kanske inte omöjligt att få dem att ta på hösten eftersom de säljs på flera ställen.
Mia, zon 3
01-09-2004, 06:54
Jag har också sett att de säljs på hösten. Kanske för att de blommar då, och är mer lättsålda....
Har aldrig prövat höstplantering själv, däremot flyttade jag 6 stycken i våras, och alla tog sig, även de som knappt hade några rötter.
Så om någon vill ha höstanemoner i vår - hör av er! (Den gamla, blekrosa, höga varianten) Har halva trädgården full....
Det finns en sort: Silvrig Höstanemon — Anemone tomentosa 'Robustissima' — som faktiskt skall planteras på hösten.
Jag har dock köpt 2 andra sorter och planterade enligt konstens alla regler i våras (de blommar nu!!).
Frågade då min handlare varför han hade haft Höstanemoner till salu på hösten innan, för det hade jag sett.
Svar: "Det är ingen som vill köpa dem på våren, för då ser de ingenting ut. På hösten däremot då säljer vi många." På min fråga om de klarade sig då svarade han: "Det tror jag inte."

Åtminstone jag läser en del mellan raderna där.
kristerh
01-09-2004, 11:57
CITAT (Gunvor Nilsson @ 31-08-2004, 20:37)
Jag skulle chansa och stoppa ner höstanemonen i en kruka innan frosten kommer och förvara den inne i vinter! Kan man klara fuchsior och änglatrumpeter inne så varför inte en höstanemon? Vad säjer ni andra?
/Gunvor
Det är nog större chans att de klarar det än om de skulle stå kvar ute
Jag uppmanar alla som passerar en plantskola att fråga varför de säljer dem på hösten om de inte kan garantera att de klarar vintern !
krister
Mia, zon 3
01-09-2004, 12:16
Precis - och så BÖR vi alla gå tillbaka med växter som inte klarar sig på grund av sådant - då kanske det blev ändring!
<Karin>
02-09-2004, 11:31
Japp, så får det bli. Höstanemonen får tillbringa vintern i förrådet tillsammans med änglatrumpeter. Jag håller tummarna för att den överlever.
03-09-2004, 19:35
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.