<Karin>
Hej!

Jag har kommit över Japansk viva och Linnés döttrar på en plantbytardag.
Förutom de vackra namnen vet jag inte så mycket mer om dem Hann inte fråga allt jag ville på växtbytardagen där jag köpte dem. Vore mycket tacksam om någon som känner till dem kan berätta lite om dem. Vilken färg har blommorna, hur höga blir de, krav på läge och jordtyp m.m?

Vänliga hälsningar, Karin zon 3
<Karin>
Just ja, glömde bort att man kan söka på Google... Linnés döttrar är ett annat namn för stjärnflocka fick jag bl.a lära mig.
Fenja
Japansk viva....
Mvh
Fenja
Mia, zon 3
Stjärnflocka, Astrantia major, är jättelätt. Den klarar alla lägen, men föredrar nog lite halvskugga. Hos mig är enda bekymret att den kan få vad som ser ut som svartfläckssjuka på bladen, men jag brukar bara nypa av de bladen och kasta, så försvinner problemet. Om det är den vanligaste sorten så blir blommorna grårosa, bladen ca 40-50 cm, och blomstänglarna ca 1 m. Det finns mörkrosa och röda varianter också, har för mig att de är lite mindre?
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon