Full version: Markduk
eml
En liten undran... om man lägger s.k markduk (typ Polyfelt) under ca 5cm grus i t.ex en grusgång, hindrar duken bara ogräs från att komma upp underifrån eller kan inte heller ogräs "ovanifrån" få ner sina rötter genom markduken så de antingen tynar bort eller åtminstone är väldigt lätta att dra upp? Tycker rötter verkar ha en väldig förmåga att växa ner genom diverse material och blir det inte extra svårt att få bort ogräs om dess rötter sitter i markduken? wacko.gif
Killensomvillhagrönafingrar
Jag har geotextil på lite olika ställen i trädgården och finner att de har mycket skiftande kvalite. Visa fungerar ypperligt medans andra släpper igenom ex gräs.
Om någon vet vilka sorter som är bra får ni gärna tipsa om detta.

Med andra ord är mitt svar att med en bra duk så kommer varken rötten komma igenom uppifrån eller ogräs underifrån. Det ogräset som blir frösått är relativt lätt att dra upp ur gruset.

Beronde på vad grusgången skall användas till tycker jag att ni skall fundera på att lägga ett lager fint grus under, padda (vibrera) detta och sedan fylla på med snyggare grus (5 cm) ovanpå. Då är risken mindre att gångarna sätter sig.
KURT
CITAT (eml @ 31-08-2004, 11:03)
En liten undran... om man lägger s.k markduk (typ Polyfelt) under ca 5cm grus i t.ex en grusgång, hindrar duken bara ogräs från att komma upp underifrån eller kan inte heller ogräs "ovanifrån" få ner sina rötter genom markduken så de antingen tynar bort eller åtminstone är väldigt lätta att dra upp? Tycker rötter verkar ha en väldig förmåga att växa ner genom diverse material och blir det inte extra svårt att få bort ogräs om dess rötter sitter i markduken? wacko.gif

Det är inte mycket ogräs som kan växa i mager grusgång med duk under, man får ogräs i grusgången när ogräsets rötter kommer i kontakt med jorden under. Dessutom sitter ev ogräs mycket löst om det bara växer i gruset, så det är mycket lätt att dra upp.
kerstin z5-6
Jag har köpt en ny sort i år som är styvare o "blankare än den vanliga .. tycker den verkar mkt bra -ska kolla vad den heter
eml
CITAT (Killensomvillhagrönafingrar @ 31-08-2004, 14:51)
Beronde på vad grusgången skall användas till tycker jag att ni skall fundera på att lägga ett lager fint grus under, padda (vibrera) detta och sedan fylla på med snyggare grus (5 cm) ovanpå. Då är risken mindre att gångarna sätter sig.

Det är idag minst 20 cm stenmjöl/grus blandat som underlag och det har legat där mången år så jag tror inte sättningsrisken är så stor. Min tanke var att jämna till underlaget lite (typ med kratta), lägga markduk och sedan ett ca 5cm gruslager (markduk både för att inte "fingruset" ska blanda sig med underlaget och för att slippa ogräs). Trots den karga "växtmiljön" så verkar ogräset trivas idag (allt från maskroser till "smågrönt ogräs") och är alls inte lätt att dra upp utan sitter rätt bra fast.
Zanna
I mitt område har de flesta korssat grus på infarten och det vi märkt är att när gruslagret blir tunt så växer mycket ogräs. Jag tror att ca 5 cm tjockt lager räcker för att hålla ogräset borta. Vilket underlag vi har under gruset vet jag inte eftersom trädgårdarna är från 1920-talet.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon