Full version: Fuchsiabonsai
Ulrika på balkongen
Hej!

De få fuchsiabonsaier jag sett är bland det sötaste man kan tänka sig. Är det någon av er som har provat, vet mer, har tips och råd?

Titta här bara:

http://www2.dicom.se/fuchsias/bonsaiunknown2.html

Hälsningar, Ulrika
kopernikus
Åh gu va söt!!

Undrar hur stammen orkar hålla sig uppe!!! wink.gif wink.gif wink.gif
kristerh
Det är lite knepigt att skapa en fuchsiabonsai wink.gif man måste ha någonstans att ha den på vintern, man kan inte vinterförvara den som vanliga fuchsior med mörk sval vintervila, ett växthus är nog bra,
man kan inte heller linda grenarna som man gör med vanliga bonsaier
eftersom fuchsia grenarna gärna går av wink.gif
utan man får helt enkelt forma grenarna via väx/klippa metoden...
men visst är de snygga wub.gif man bör nog (tycker jag) använda någon småblommig sort, den på bilden har aldeles för stora blommor i förhållande till plantan wink.gif
krister
carol
CITAT (kristerh @ 31-08-2004, 13:47)
man bör nog (tycker jag) använda någon småblommig sort, den på bilden har aldeles för stora blommor i förhållande till plantan wink.gif

Är det inte så att en stor blomma kan ersätta många små, rent symboliskt, när det gäller bonsaier? unsure.gif Jag tycker att den är jättefin som den är.

Den här är också vacker med ännu färre blommor och blad.
kristerh
CITAT (carol @ 31-08-2004, 14:42)
[Är det inte så att en stor blomma kan ersätta många små, rent symboliskt, när det gäller bonsaier? unsure.gif Jag tycker att den är jättefin som den är.

Den här är också vacker med ännu färre blommor och blad.

Det är klart att man kan ha en storblommande bonsai men då bör själva bonsaien vara stor, meningen med bonsaiodling är att det skall se naturligt ut, som ett träd, krukan skall vara "lagom" jämfört med trädet, bladen likaså, om du har jättestora blommor eller blad till en liten planta ser det konstigt ut.
men givetvis kan man göra bonsailiknade plantor men då är det ingen "äkta" bonsai.
krister
carol
Jo, jag vet att det ska vara proportionerligt, men jag läste någonstans att de som är riktigt skickliga kan låta ett stort blad ge effekten av många små. Jag tänkte att tanken kanske var samma med fuchsiabonsaiens blommor?! unsure.gif

Vem bedömmer vad som är "äkta" och vad som bara är en bonsailiknade planta? huh.gif
kristerh
CITAT (carol @ 31-08-2004, 15:18)
Vem bedömmer vad som är "äkta" och vad som bara är en bonsailiknade planta? huh.gif

Det får man nog göra själv rolleyes.gif rolleyes.gif
Det är väl bara proffsen som egentligen bryr sig, det finns ju regler för detta, men som sagt om du klipper och formar en planta i bonsailiknande
form så visst får du kalla det för bonsai (för dig själv)
krister
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon