Full version: Perenner
lailaforslund
Jag har sått mina perenner lite för sent eller kanske för tidigt. Mina plantor har precis planterats om och nu undrar jag hur jag får dom att överleva vintern. jag har växthus och kan de kanske stå där övertäckta eller hur gör jag. Är ny på det här med att så perenner. Eller är det bättre att de får stå ute övertäckta. År det nån nån som har ett tips.
Tacksam för alla svar. Inte lätt att vara nybörjare.

Laila

unsure.gif
kerstin z5-6
har du jordbäddar i växthuset ? I så fall kan du gräva ner dem i dessa , men du får vattna dem så länge tjälen inte kommit till dessa bäddar.
Det är inte ett mildare klimat i växthuset utan blir lika kallt som ute -men dränkta i sina krukor blir de ju inte där om hösten blir mkt regning

Du måste även se till dem när de vaknar på våren .
Alt Gräv ner dem ute i skyddad rabatt eller kallbänk
De behöver ingen särskild täckning om du har snö
En granruska på om du vill vara snäll:)
De kan planteras ut på valfri plats i vår
Se till att du märker ut stället så du inte rensar bort dem i vårrusningen

Jag sår perenner tidigt på våren senast mars för att ha stora fina plantor att plantera ut i juni
Dessa har naturligvis större överlevnadsmöjligheter här i norr än pytteplantor
Dock har jag ställt ut flak med smått -direkt på grus o låtit dem snöa över .. de flesta har överlevt , så perenner är fantastiska
men jag väljer den första metoden att så o plantera tidigt -om det gäller zonknäckare är det särskilt viktigt smile.gif
lailaforslund
Tack för svaret på mina frågor. Inte lätt att vara nybörjare. jag har inga jordbäddar i mitt växthus. jag gräver nog ner dom i rabatten. Sen ska jag pröva att så i början på året om ifall att det inte blev något av mina plantor. några har precis kommit upp med sina hjärtblad. ´

Laila rolleyes.gif
Iza
Vilket är bäst så och gräva ner ute eller så och dra upp fröna till små plantor i växthuset under hösten för att sedan gräva ner dem ute innan vintern?
kerstin z5-6
Så ute senare -strax innan frost -så de inte hinner upp -utan gror naturligt till våren ...
Alt så i jan -feb -o ställ ut då i växthus eller i plastback ute

Bor du norröver tjänar du på att ha ett par lysrör o driva perennerna inne
Sådd feb -Mars - Driva upp -Mars april maj -så du har rejäla plantor att sätta ut i juni ...
se även svar och länk till jessica s -Cimicifuga ...inlägg
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon