Norrbönan
31-08-2004, 14:56
Skulle vara mycket tacksam för råd inför ett nytt planteringsprojekt i läget nordväst, i zon 6. Sol på sen eftermiddag, kväll och mitt på sommaren även nattetid. Men ett ganska utsatt hörn för vind, snö och regn. Planteringen ska vara mot tegelfärgad husvägg med blå knutar.
Har själv funderingar på att välja växter som finns naturligt i skog och mark, om än något förädlade, t ex liljekonvaljer, ormbunkar, daggkåpa osv.
Pga de kraftiga färgerna på huset vill jag hålla färgvalet ganska lugnt och neutralt.
Jag vill att rabatten ska kunna vara fin från vår till höst.
När är det bäst att plantera? Nu eller i vår?
Alla tips är välkomna.
kerstin z5-6
31-08-2004, 16:42
Föreslår en vit månskensrabatt med inslag av grönt
Plantera i vår -ev lökar -knölar som liljekonvalj, påsk o pingstliljor o rabatt- förberedelser kan du göra i höst
Föreslår Hosta Grön mvit kant tex , Astilbe -vit , vit låg stormhatt , vitplister , Brunnera , Lungört -gärna "Majeste" som får silverblad i juni juli
Vita fingerborgsblommor , vitt kungsljus som höjdare
Brunnera o Lungörten finns i album Bladverk
Norrbönan
01-09-2004, 13:47
Åh vad fint det lät! Tack Kerstin!
Ska spara ditt förslag i min "idémapp".
Jag är mycket förtjust i mörkröda bladverk, tex rödbladig alunrot eller revsuga. Kan man sätta nån klick med det i en sån där rabatt tror du? Jag tycker det där mörkröda är så fin kontrast mot det silvriga. Har det i år tillsammans med edelweiss.
Här är min
Månskensrabatt i pallkragar! Den står på norrsidan av vårt hus och har därför sol bara på natten och sen kväll.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.