Towanda
Hej,

Startat nytt mangoprojekt och haft en kärna i vatten ett tag. Nyss såg jag att kärnans sida hade öppnat sig och att det börjar komma ett utskott från ena änden på fröämnet. Detta utskott måste väl vara början till roten, för roten måste väl rimligtvis komma innan bladen? Så om jag nu sätter detta fröämne med utskottet nedåt så kan det väl inte bli fel?

Mvh,
Lena
Christer i Falköping
Njä, har för mig att det är början på stammen som du ser. Men jag kan minnas fel. Men för att säkert veta vad som är upp och ned på kärnan, skall du kolla var "ögat" sitter. Alltså var pinnen till trädet satt fast. Det är uppåt på kärnan.
Christer.
Towanda
Ahaaa, är det så. I den änden av fröämnet där utskottet sitter fanns det en förbindelse mellan "ögat" och det tunna "mellanskalet" runt kärnan. Utskottet ska alltså vara uppåt? Kanske kan lägga fröet ner för att vara på den säkra sidan?

Då har jag även satt olivkärnorna uppochner. Har det någon betydelse eller kan de vara orsaken till att de inte gror? unsure.gif

Tack för snabbt svar.

Mvh,
Lena
Emser
Ögat? wink.gif Ojdå, då har jag satt min mango upp och ner... laugh.gif *kvider av skratt*
Christer i Falköping
Om inte annat så tar det ju bra mycket längre tid innan de visar sig ovan jord. Men det går bra att lägga kärnan horisontelt också.
Christer.
Towanda
Nu har fröämnet grott! Jag satte det på högkant med den konkava delen nedåt och lät en bit av fröet sticka upp ovanför jordytan. Det ser ut som att själva skottet är "uppfällt" från ett veck på den konvexa sidan av fröet, så möjligtvis var det första utskottet faktiskt något som skulle bli en rot. Satte fröet så att det första utskottet pekade neråt. Svårt att avgöra kanske. =)

Mvh,
Lena
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon