Full version: chili och citrongräs
pisanggoreng
Hej,

Har två frågor:

1. Kan man övervintra chili? I så fall, hur gör man?

2. Kan man sticka roten av citrongräs man köper i matbutiken i lite jord och hoppas det växer?

Tack

André
Helen i Piteå Zon 5
Jag har läst någonstans att man kan sätta Citrongräset i ett glas vatten sen dröjer det inte länge innan det blir rötter och du kan plantera ner den i jord. /Helen
lena:-)
Jag satte citrongräset i vatten, när rötterna kom satte jag ner dem i sandblandad jord. Det växer som gräs wub.gif Nu har jag tagit in krukan och ställt den i fönstret.....med lite grus runt fötterna ser den riktigt dekorativ ut...inte vet jag hur den klarar sig inomhus men det är väl bara att invänta resultatet. wink.gif
KURT
CITAT (pisanggoreng @ 31-08-2004, 19:22)
Hej,

Har två frågor:

1. Kan man övervintra chili? I så fall, hur gör man?

2. Kan man sticka roten av citrongräs man köper i matbutiken i lite jord och hoppas det växer?

Tack

André

Det går att övervintra chili, den vill ha mycket ljus. Ev kan man klippa ner den något om den är stor.
eml
Kolla att det finns en hård bit i änden på citrongräset, det ska behövas för att det ska kunna rota sig. Annars går det lätt att få upp från frö (Impecta har), men gräset börjar svälla upp (se ut som de köpta) först år två så tålamod gäller (men sedan växer det som attan och "tuvar till sig"). Jag har fått "köpe-gräs" att rota sig i vatten men det har sedan dött efter jordsättningen, så numera kör jag bara med frön.

Citrongräs dricker mängder med vatten när det är varmt. På vintern har jag haft mina tuvor svalt (12-15 grC) och med extraljus och inte vattnat alls mycket och det har funkat fint. I år har det växt så mycket och är en dryg meter högt så jag funderar just på var jag ska övervintra det... blir nog tvungen att låta det stå kvar i rumstemp utan extraljus så jag får väl se hur det funkar (har en "back-up-gräs" som såddes i år som fortfarande är "hanterbart" så det får övervintra lite mer optimalt).
Eva i Västerås
Jag har en självvattnande kruka full med citrongräs, som jag övervintrat i mit mörka vardagsrum i två vintrar. (Frösådda!)
Inte har den varit vacker när våren kommer(jag är så dålig på vattna), men ny jord, en rejäl puts och så ut på den inglasade terrassen så har den vuxit nåt fantastiskt.
Nu börjar det bli så trångt i krukan att jag nog får skörda en del. Det kanske blir thaiwok i helgen.
Annars är det ju så kul med sånt där konstigt att jag inte har nännts ta av den.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon