Efter två år i huset så börjar jag få kläm på vad som finns. Har en väldigt lång rabatt (33m lång 1,5m bred) som är mot ett trä färgat staket. Fast den är väldigt lång så älskar jag denna rabatt. Rabatten är mot norr med vandrande skugga o sol hela dagen.
Nu till mitt dilemma. Är en riktig höstmänniska och älskar därför alla blommor som blommar nu. Har en hel del vårlökar som tulpaner, påsk och pingstliljor, snödroppar. Men sen är det ganska tomt i rabatten på någon månad innan mina älskade sensommarblommor tar över. Har i år satt en del ettåringar för att fylla ut. Men skulle nu gärna vilja ha förslag på blommor. Har funderat på nävor, som jag tycker mycket om. Men sen tog min fantasi slut. Så snälla, kom med lite förslag. Höjd, bredd, färg spelar inte så stor roll. Kravet är bara att jag vill att det ska blomma från vår till höst.
// Norpan zon1
Trevliga vårblommor är gullvivor, ormöga, lungört och bellisar, på sommaren blommar knölvial, liljor, nävor, liljekonvaljer, pioner, rosor, malvor, dagliljor, löjtnantshjärta, humlsesuga, brinnande kärlek, hosta, praktlysing och rosenmynta. På höstkanten såpnejlikor, phlox, astrar, temynta, ulleternell, kärleksört, violer till exempel.
Mvh
Fenja
Norrbönan
01-09-2004, 14:08
Instämmer i föregående och kan lägga till alpaster, bergklint, vallmo, kärleksört, liljor, backnejlika och vanlig nejlika...
Tack så mycket för era ideér. Så underbart att ni alltid kommer med tips!
Fenja, finns det perenna malvor? Tycker att de är underbara.
Norpan, jag kan skicka fröer till dig av myskmalva, rosa och kanske vit om jag hittar den nu när de inte blommar längre... Den är perenn. Det är även Gråmalva, Läkemalva, Rödmalva, Präriemalva, Balkanmalva, Indisk Malva, Rosenmalva och Axmalva.
Mvh
Fenja
Ja tack jätte gärna vad du är snäll

!! Jag skickar ett pm.
Zon 1 är väl nästan alltid Skåne?
Då ska du ju ha Stockrosor, såklart!
Beror lite på höjden på staketet ifall du behöver ge dem extra stöd eller om de kan luta sig hela vägen upp.
Lavendel kan du väl också ha utan problem med övervintring?
Alliumlökar som blommar mitt på sommaren är också fint.
Jag hade i somras "Allium Aflatunense - Purple sensation" och de är jättefina nu också med sina stora häftiga fröställningar.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.