Frida Sandman
Jag hälsar inte på min mormor så ofta, men var där idag.
Det jag skulle berätta var att hon idag gav mig ett lustigt tips om fönsterputsning; använd en hink med cirka 5 liter vatten, häll i två korkar spolarvätska (till bilar) och börja torka av fönstren.
Man behöver inte torka torrt/skrapa om man sedan tar ajax tvättlappar för glas (fattar ni vad jag menar?) och eftertorkar.

Mormor var salig när hon berättade att man knappt såg att det var fönsterglas i karmen för att det blev så glasklart. Tänk att det är så kul när man kommer på ett bra städtips!

jag kommer att testa detta i höst wub.gif
jendah
ingen mormor - hon är borta sen länge, liksom morfar och farmor - men en gammal farfar som är lika gullig wub.gif

Han var här på middag, med mina föräldrar i förrgår, och hade med sig två rosenbuskar som vi skulle plantera så att vi skall tänka på honom när vi ser de röda rosorna i framtiden!

...fast risken är väl att vi tar död på rosorna långt innan han är borta - det är krut i honom tack och lov, det är sämre ställt med våra rosenkunskaper.... rolleyes.gif smile.gif

Han kommer också med små tips på allt möjligt... fast jag kommer inte på något just nu... unsure.gif
*Felix matte*
Jag har varken mor eller mormor i livet... men visst är det väl kul att få tips som förenklar det vardagliga "slitet" wub.gif

Synd att tipset kom just idag.. Igår tvättade min man alla fönster biggrin.gif wub.gif
Fialotta
Visst är det bra smile.gif
Har gjort så länge...tyckte att bilfönstren alltid blev så rena så jag prova
och vips det funka i stället för all dyr fönsterputs smile.gif

men så är jag ju mormor också...ung sådan tongue.gif
vickeva
CITAT (Frida Sandman @ 31-08-2004, 20:54)
Jag hälsar inte på min mormor så ofta, men var där idag.
Det jag skulle berätta var att hon idag gav mig ett lustigt tips om fönsterputsning; använd en hink med cirka 5 liter vatten, häll i två korkar spolarvätska (till bilar) och börja torka av fönstren.
Man behöver inte torka torrt/skrapa om man sedan tar ajax tvättlappar för glas (fattar ni vad jag menar?) och eftertorkar.

Mormor var salig när hon berättade att man knappt såg att det var fönsterglas i karmen för att det blev så glasklart. Tänk att det är så kul när man kommer på ett bra städtips!

jag kommer att testa detta i höst  :wub:

Jag hade mormor, en fantastisk sådan, fram till förra onsdagen. Då dog hon, dagen före sin 99-årsdag.
Hon hade inte så många städtips, men oj vad många ordspråk och talesätt jag har lärt mig avhenne. Tänk att ha levt sedan 1905...

Nu låter jag kanske som om jag inte bryr mig om att hon dog, det gjorde jag, men när man är så gammal, har man på något sätt rätt att dö. Jag saknar henne, men samtidigt tycker jag att det är skönt att hon dog, lugn och trygg omgiven av nära och kära.
Betty
Tack för att du delar med dig det braiga tipset Frida! Själv har jag inte längre någon mormor i livet sedan tjugo år tillbaka - men hon var "världens bästa" så länge vi fick ha henne! wub.gif
Lena N
ajax tvättlappar för glas (fattar ni vad jag menar?) och eftertorkar.

Sorry, jag fattar inte. Ajax tvättlappar för glas - är det något jag missat i hyllan för rengöringsmedel? unsure.gif
pejori
CITAT (Lena N @ 31-08-2004, 22:52)
ajax tvättlappar för glas (fattar ni vad jag menar?) och eftertorkar.

Sorry, jag fattar inte. Ajax tvättlappar för glas - är det något jag missat i hyllan för rengöringsmedel? unsure.gif

japp. det har du smile.gif smile.gif rolleyes.gif
det är fönsterputs i våtservettstuk rolleyes.gif laugh.gif biggrin.gif
amaira
Tack för att du delar med dig av tipset Frida! Och berättar om din mormor!

Vad gäller fönsterputs, så var ändå Felix mattes tips bäst!
CITAT
Igår tvättade min man alla fönster
tongue.gif

Mina egna mor/far-föräldrar är borta sen trettio år... Det är bara farmor jag minns lite.
Även mina föräldrar är borta. Så Vickeva, jag förstår vad du menar:
CITAT
Nu låter jag kanske som om jag inte bryr mig om att hon dog, det gjorde jag, men när man är så gammal, har man på något sätt rätt att dö. Jag saknar henne, men samtidigt tycker jag att det är skönt att hon dog, lugn och trygg omgiven av nära och kära.

Det är en stor sak att födas, och en stor sak att dö, och en stor sak att uppleva - båda delarna - men svårt att sätta orden på känslorna.

/amaira
wolkenkrabber
alrige haft nån av dom men andra släktingar har kunnat ge en bra tips
kristerh
har köpt en sån där speciell fönsterputstrasa (microfiberduk) den är underbar wub.gif inga ränder eller speciella medel, bara varmt vatten.
innan jag investerade i den använde jag vatten,lite ammoniak, och en droppe diskmedel.
krister
*Felix matte*
CITAT (amaira @ 01-09-2004, 09:15)
Vad gäller fönsterputs, så var ändå Felix mattes tips bäst!
CITAT
Igår tvättade min man alla fönster
tongue.gif

biggrin.gif wub.gif
och han gör det enl. mitt gamla recept tongue.gif
Varmt vatten med en "dutt" Yes diskmedel... torka av rutan 2ggr... skölj trasan mellan ggr... dra med fönsterskrapa och torka av runt kanterna med en linneduk = skinande rent... man ser inte rutan biggrin.gif

Ang. Mirakeltrasa... För några år sedan tvättade jag sovrumsfönstret med en Mirakeltrasa... rutan såg ren och fin ut... tills solen kom fram... och jag lovar att den inte ser vacker ut ens idag trots massor av tvätt och puts med olika medel. Kan inte beskriva på annat sätt än att den ser ut som en diskbänksplåt som man torkat med skitig trasa så att man ser trasans "rörelser"
Fialotta
Agneta...har samma erfarenhet av mirakeltrasan...den
va inte bra unsure.gif
Anki på Öland
Mirakeltrasan funkar inte bra på "gamla hederliga" fönster som är spacklade och målade, färgen följer liksom med ut.
Däremot på nyare 3-glasfönster med plastlister runt är dom suveräna.
Exotic
Bra med fina tips skall jag testa rolleyes.gif
Jag brukar avsluta torkningen med tidnings papper..Kanon bra rolleyes.gif

Men man måste testa nytt oxå.

vickeva ..vad härligt att få ha sina mormor så länge wub.gif
kristerh
CITAT (Anki på Öland @ 01-09-2004, 23:37)
Mirakeltrasan funkar inte bra på "gamla hederliga" fönster som är spacklade och målade, färgen följer liksom med ut.
Däremot på nyare 3-glasfönster med plastlister runt är dom suveräna.

tack för det klargörandet, jag har 3-glasfönster med plastlist och tycker de den speciella fönsterputstrasan är wunderbar!
krister
Nanna
Det fungerar bra med diskmedel med, fick jag lära mig när jag jobbade på ett städningsföretag för hem. Bara torka med sån servett för glas efteråt. tongue.gif
CarinaA
Oj, vad jag har svurit över trista dragiga nyputsade fönster... Har provat en hel del, tycker inte det är så himla kul att putsa fönster, så det ska vara smidigt när man gör sig till, tycker jag.
Hittills så funkar spolarvätska bäst, och näst därefter går vatten och diskmedel an.
Såg ett tips på Plus där en verksam fönsterputsares förslag var skurmedel på en knappt fuktad svamp, som man skulle tvätta fönsterna med, och sen torka med torr trasa. Men det ska jag säga vad det sämsta skit jag nånsin testat! Det blev inte alls bra, hur lite eller mycket vatten jag än använde. Visst blev de rena efter en del kämpande, men dagen efter var mindre kul... Bara att putsa om dem igen, alltså.
Jag har använt skrapa mycket, men nu putsar jag dem torra med papper eller en trasa istället. Skrapan vill gärna lämna ränder efter sig, även om gummit är nybytt.
Vi bor nära ett industriområde, så våra fönster får gärna en lite fet yta, vilket säkerligen har gjort sitt till när fönsterna inte blir så bra. wink.gif

Men det känns så bra när det blir fint! tongue.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon