Full version: O vad gräsligt
jimmy
Jag har grävit upp fräst upp en gammal gräsmatta där jag dessutom har börjat så gräs.

Jag sådde gräs förra veckan och har nu märkt att där börjar komma upp ogräs. Finns där någon sätt redan nu som jag kan göra för att slippa ogräset. Finns där något medel som jag kan spruta på redan nu innan gräset har växt för att förhindra framtida ogräs eller hur ska jag göra??

Låt säga att jag struntar i ogräset och bara låter gräset växa ska man ta bort ogräset "för hand" när väl gräsmattan har etablerat sig eller ska man spruta på något medel senare???

Vad hade ni gjort om ni varit i mina kläder????

Väldigt tacksam för svar!!!
Betty
Jag hade låtit bli att bespruta den nysådda gräsmattan, nya gräsmattor är känsliga för bekämpningsmedel. De ettåriga ogräset kommer att dö bort i vinter hur som helst. Och det fleråriga rotogräset får du ta för hand nästa år. Undvik bekämpningsmedel åtminstone de första åren.
Fenja
DET här är tredje stället som den här frågan är ställd på... lite trist att behöva läsa samma sak över allt. Det finns avdelningar som frågorna kan ställas i just för att undvika detta inbillar jag mig...
Mvh
Fenja
jimmy
ok, tack för hjälpen!

Jag sådde förra veckan, när tror ni gräset växer upp, tills nästa vår eller???
carren
Ja, ogräset hinner oftast först, trist nog. Fördelen men att så gräs på hösten är ju dels att det är högre luftfuktighet, dels att ogräsets tillväxt har stannat av något så gräset har en fördel.

Men, i alla fall: Spruta med något går inte utan att du tar död på gräset också. Behövs inte heller för nysått gräs är starkväxande och kommer att konkurrera ut ogräset så fort det tar sig. Vi sådde gräs på ett gammalt potatisland i våras och det blev en fröogräsinvasion ganska omgående. Jag gjorde så att jag några gånger tog en hård kratta (inte räfsa) och så rakade jag bort så mycket ogräs jag kom åt. Eftersom ogräset är mer slingrigt så fastnar det i krattan medan grässtråna bara slinker emellan utan att åka med.

Gräset tar sig nog påett par veckor, jag tror inte att det tåla tt ligga ogrott över vintern, då dör det nog.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon