Mi70
För andra året i rad blommar inte min afrikas blå lilja, och förra året försökte jag kruka, i år ute i rabatten.......................

Vad kan vara fel????

Hursomhelst, nu är den så grön och frodig fastän det börjar bli kallt om nätterna. Jag har läst att man tar in den då den börjar vissna, men min ser inte ut att vissna än på länge. Hur länge tål den att stå ute i zon 2???
*22many*
Vet inte hur jag burit mig åt med mina, men de står i rabatten, blommar varje år och har aldrig tagits in över vintern tongue.gif . Jag täcker med granris och håller tummarna. I år har de blommat mer än någonsin. Visst är stjälkarna lite rangliga - vilket kanske kan bero på att jag inte sköter dem som man ska, men blommar gör de wub.gif .
kristerh
Mina som jag köpte förra året har inte heller blommat sad.gif köpte några till på trädgårdsmässan i våras och de blommar som tokiga...
Har investerat i en ordentlig belysning i år så nu får de stå inne och växa o blomma hela vintern (hoppas jag).
krister
Mia, zon 3
CITAT (22many @ 01-09-2004, 11:39)
Vet inte hur jag burit mig åt med mina, men de står i rabatten, blommar varje år och har aldrig tagits in över vintern tongue.gif . Jag täcker med granris och håller tummarna.

I Degerfors? Vilken zon är det? Är det olika sorter som klarar sig olika bra? Jag har plockat in min i källaren, men om den klarar sig i rabatten vore ju det en höjdare!
*22many*
Degerfors ligger på gränsen mellan Värmland och Närke (vi är värmlänningar men hör till Örebro län). Tror vi tillhör zon III, men många zon IV-växter går också bra här rolleyes.gif . Har ingen aning om ifall det finns olika sorter, men det vet säkert någon annan duktig människa på detta roliga forum biggrin.gif
Kajsa
Tar in dom när frosten kommer, och har dom sedan i garaget men det tar ett tag innan alla bladen vissnar. Jag får inte heller några blommor den kanske måste bli stor först, inte den roligaste växten man haft.
Men det blir väl frost vad det lider även i zon 2.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon