Full version: hoya
yla
jag ska skicka en stickling i paket via posten
hur många plusgrader bör det vara för att den inte ska frysa ihjäl
e de nån som har lite bra ideer

vad bör man tänka på i embalaget osv
Gunvor Nilsson
Jag skulle vänta med att skicka sticklingen till dess att temperaturen överstiger 0-strecket hela dygnet. Hoyan innehåller väl ganska mycket växtsaft och då är det vanskligt att utsätta den för kyla. Sen beror det på hur långt den skall färdas - post med järnväg i kall godsfinka?
Förpackas i - kanske någon form av cylinder, sån som man skickar affischer, kartor mm i. Kan skickas som brev! Går från en dag till framme nästa dag. Paket tar tre dagar. Helst inlagd i plastpåse med fuktigt hushållspapper om rötterna (eller jord om den är rotad i det). Annars blir den nog sad.gif
/hälsningar Gunvor
Ina
Jag brukar "slakta" mjölk- eller juicepaket och klippa ner dem så att jag får en platt kartong som jag sedan tejpar ihop och petar ner i ett vanligt halstort kuvert. Funkar utmärkt! Jag skulle vänta med att skicka sticklingen tills temperaturen överstiger tio plusgrader för att vara på den säkra sidan, det är inte roligt att ta ut något som mest liknar bladspenat från frysdisken när man fått "blompost".... sad.gif
yla
bra då tänker ni som jag o då får det bli så 10 plus minst rolleyes.gif laugh.gif biggrin.gif
tackar tackar rolleyes.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon