Norrbönan
01-09-2004, 14:03
Föll som en fura för höstsilverax i somras, då på Gotland. Hur klarar den sig norrut i landet? Jag bor i zon 6.
Det är möjligt att silverax kan få svårt att hinna blomma hos dig innan frosten kommer. Jag har själv det problemet fastän jag bor i stockholmstrakten. Men jag har den på ett ganska torrt ställe och jag har hört att de har lättare att "hinna fram" om de får bra med vatten och näring.
Många perenner som påstås inte vara härdiga högt i norr kan klara vintern ändå. Det kan vi tacka snön för! En del sorter kanske inte blir så långlivade och en del kan man lägga en granruska över som skydd för säkerhets skull. Känn dig inte hindrad av zonen när det gäller perenner, det funkar ofta bättre i verkligheten än vad som står i böckerna! Jag har Silverax i min trädgård sen flera år + en och annan växt som inte "ska" vara härdig här i zon 6.
kerstin z5-6
01-09-2004, 18:32
Många växter som anges som dåligt härdig är i själva verket senblommande och härdiga .. men de hinner inte alltid blomma .ta därför Silverax Brunette Cimicifuga racemosa Brunette -Bladen uppväger all blommning -om de inte skulle hinnas med
fast mina blommar för fullt
trevliga sällskap i rött är heucera -alunrot tex Silver shadow , Obsidian som är svartröd mfl de går fint i z6 de med
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.