Jag har lyckats utrota 20 kvm kirskål men nässlorna har jag överallt. Jag vet att många tycker om dem, nyttiga osv, men jag gillar att rensa ogräs utan handskar och nässlor i gräsmattan, trädgårdslandet, mellan rosorna samt i de flesta rabatterna är inte kul. Jag tar dem så fort jag ser dem, de blir aldrig större än 15 cm. Ändå får jag inte bukt på dem. Det går inte att täcka inne i rabatterna, gräset går väl men är inte roligt att lägga om.
Jag har läst att nässlor trivs i kväverik jord, kan jag minska kvävehalten med något? Blir det surare jord då?
Nej jag tror inte att man kan minska på kvävehalten. Nässlorna har djupa rötter med en massa näring i, om man rycker upp dem så fort de kommer upp, som du gör nu, så kommer de till sist att tröttas ut. Kan man luckra upp jorden så är det lättare att rycka upp dem, d v s man får upp en större del av rotsystemet.
Sommartorparn
06-09-2004, 08:53
Anledningen till att smånässlor kommer upp överallt kan vara att det finns frön kvar i jorden. Om du har ett stort nässelbestånd i ditt närmaste grannskap kan det vara en god idé att slå dessa innan de går i frö.
Maria R
06-09-2004, 14:50
Gratulerar till att ha utrotat motsvarande en 1:a full med kirskål!
Hur gick du till väga om jag får fråga?
Ofta är det bästa sättet att utrota oönskade växter inte att gräva bort dem, utan att klippa bort dem. Nu vet jag inte hur effektivt det är mot nässlor, men t ex åkertistel, som jag brottas med, ska tydligen ogilla att klippas ner precis innan blomning. Då har den satsat som mest energi ovan jord, och om man klipper ner den i det läget har den inte mycket energi kvar att återföra till rotsystemet. När man har uträttat den proceduren ett antal gånger orkar den inte längre att komma tillbaka.
Att ständigt småklippa (helst nedanför bladen) kanske inte är lika effektivt, men det borde också till slut trötta ut växten.
När man försöker att utrota vissa ogräs med grävning, blir det små lösa rotbitar kvar i jorden som snabbare än ljusets hastighet resulterar i nya små ogräsplantor...
Hälsningar Maria R
Jag har fördelen att ha sandjord, så det är lätt att gräva och få med rötterna. I alla fall på kirskålen...nässlornas rötter är skörare och går av.
Jag har grävt upp alla kirskål, första gången fick man inte med allt men sedan går det lättare. Nu har jag inte sett några nya blad på två månader, jag tog dem så fort de dök upp innan. Jag fick grannen att ta bort sina också, de hällde ut något med ättika och det verkar ha tagit dem faktiskt. Fast jag föredrar manuell borttagning.
Problemet med nässlorna är säkert att de har funnits i trädgården i flera år innan vi tog över och att inte alla runtomkring tar bort sina innan de blommar.
Marktäckare borde väl hålla borta dem? Jag har börjat plantera hasselört, skuggröna, revsuga mm. Fast de växer ju även i gräset.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.