jessica zon6
Jag inser att en kallbänk är vad jag behöver nu, och tänker försöka bygga en själv. unsure.gif

Funderar över några detaljer....ska den vara av impregnerat virke eller ska jag måla den i samma färg som huset?

Fyra pålar som sticks ner i sand och som jag sedan skruvar fast bräder runtom till lämplig höjd.

ska det vara ett litet mellanrum mellan bräderna kanske?
Sedan på med gamla fönster .

Några små funderingar... hoppas på svar

mvh

jessica rolleyes.gif
Jejja
Jag har ställt två pallkragar på varandra och fyllt den undre med sand. Locket har jag inte byggt än, men tänkte bara ta en lagom stor bit plasttak och göra en ram och sätta fast med gångjärn på den övre pallisen. Kragarna har jag målat och på insidan av den undre har jag häftat fast byggplast.
Anita S
Mina två kallbänka har jag byggt av lecablock. Enkelt, värmeisolerande, håller jämn temperatur. Jag har ett plasttak över. Tank på att göra en lutning på taket, för sol-in, regn/snö-bort.
jessica zon6
Ja,då var jag nästan färdig biggrin.gif biggrin.gif biggrin.gif
Jag byggde den av ytterpanel,och målade den i samma färg som huset.
Placerade den i söderläge under ett tak, får väl lägga över några brädor till våren,så att fönsterglasen inte går sönder då det rasar från taket.

Jag gjorde också ett litet experiment.....jag fodrade bänken med frigolit,vet ej om det fungerar, men får väl hoppas...Väntar nu bara på att hämta sand och grus att fylla med.

Min familj och vänner har väl aldrig sett en stoltare kallbänksbyggare.....

mvh
jessica
kerstin z5-6
Grattis smile.gif laugh.gif laugh.gif laugh.gif laugh.gif
Hosta
Hei alle sammen. Jeg har lyst til å bygge en kaldbenk, skal så perenner senere i høst. Ser at dere fyller kaldbenken med jord. Er det bedre enn å så i potter som jeg hadde tenkt. Håper på svar. Hilsen Hosta.
Betty
Jag har fyllt mina kallbänkar med sand, jag gräver ner krukorna med sådder i sanden. Det blir bättre dränering med sand än vad det blir med jord. Om man har jord i kallbänken så kan man så direkt i kallbänken men jag föredrar att så i krukor. Jag tycker att det är lättare att hålla koll på sådderna på det sättet.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon