Full version: Barr i kompost
Elihe
Hej på er!!
Har tänkt att anlägga en kompost av barr o nu undrar jag om man kan använda alla sorters barr, t.ex idegran,thuja, ädelgran osv. Finns det någon som inte är lämplig. Tänkte så småningom få sur kompost till rododendron m.m.
MVH
Hon som inget kan huh.gif wink.gif tongue.gif
KURT
Ja det går att ha alla sorters barr, men de kommer att brytas ned oändligt långsamt! I skogen kan man ju hitta tjocka lager med barr, det händer inte mycket där. Det går fortare om man kan blanda i vanligt trädgårdsavfall. Vill man sedan se till att det verkligen är surjord så kanske man kan blanda i ogödslad torv.
Elihe
Tack För ditt svar , Kurt!
Var lite orolig för idegranen som är giftig för oss människor kanske inte heller var bra att göra kompost av. Kan man använda allt trädgårdsavfall utan att pH stiger för mycket- funderar på att prova lite rodo-gödsel. Kan kanske vara något?!?
MVH rolleyes.gif huh.gif smile.gif
uno
Nu lägger jag ej längre klippet från tujahäcken i komposten. Trots körning över klippet med gräsklipparen tar det lång tid innan det är nedbrutet.
kristerh
Kan du inte lägga barken o barren direkt under dina rododendron plantor wink.gif samt ge lite extra rodogödsel?
krister
Elihe
Det gör jag men nu har jag fått så mycket så jag tänte lägga upp en kompost. Men Det verkar inte vara något man rekommenderar börjar jag förstå.
MVH
wacko.gif blink.gif wink.gif smile.gif
kristerh
CITAT (Elihe @ 03-09-2004, 14:49)
Det gör jag men nu har jag fått så mycket så jag tänte lägga upp en kompost. Men Det verkar inte vara något man rekommenderar börjar jag förstå.
MVH
wacko.gif blink.gif wink.gif smile.gif

Det är klart att du kan lägga det i en separat kompost wink.gif det är bara det att det tar lång tid innan det bryts ner (år), lägg det på något undanskymt ställe där det kan ligga och brytas ner.
krister
Elihe
Det tror jag också blir bra! Har ett ställe brevid mina andra komposthögar som ligger skuggigt o ej i vägen för gräsklippare o ej synligt. Det är ju synd att slänga bort dem menar jag. O har de inte blivit komposterade när jag behöver mer så får jag väl lägga på dem ändå med lite gödsel på våren!!
Nu ska jag ut o gräva ner ena annan surjordsväxt- en sammetshortensia!!
Ha en härlig helg!!
MVH
biggrin.gif laugh.gif rolleyes.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon