amaira
Här har vi en jordhumla.

Hon har suttit stilla under samma rödklint nere i hagen sedan igår. På sin höjd viftar hon lite med antennerna, annars verkar hon föredra ett overksamt liv tills vidare.

En drottning, som inte ska göra annat än äta upp sig, och försöka finna en bra plats att övervintra på, innan hon alldeles ensam har ansvaret för att en ny humlekoloni ska bildas nästa sommar.

Kommer hon att klara det?
Jag håller tummarna.

Och väntar ... på att bli rättad av Ruda... rolleyes.gif För jag är inte säker, jag "bara tror" att det förhåller sig så.

Hon är stor!
En liten humla som ivrigt samlar nektar, besökte hennes skyddsblomma. Skillnaden i storlek är markant.

Den arbetsivrige är ett litet ex. av åkerhumla (bedömmer jag).

/amaira.
pejori
läckra bilder som alltid laugh.gif biggrin.gif
visste inte att det kunde vara så stor skilnad i storlek på dom biggrin.gif biggrin.gif
gillar humlor, dom är mysiga wub.gif wub.gif
Exotic
Dem är så fina dessa små & stora bollarna som surrar omkring, jag håller tummarna för att allt går bra wub.gif wub.gif
kristerh
Och så heter det "flitig som ett bi" det skulle vara flitig som en humla,
de är ute även i kyligt väder medans bina inte samlar nektar/pollen om det är under 10 grader ute sleep.gif
krister
KURT
Humlor används ju för pollinering i växthus (bla för pollinering av gurka)
Gossen Ruda
jag har inget att invända menså har jag inte heller tid att granska uppgifterna. Hoppas det blir mer tid över nästa vecka när semestern är slut.
amaira
Hoppas att du har - och har haft - en fin semester! wub.gif

Det var inget "krav" (inte ens önskemål) att du skulle granska - det var en gardering huh.gif rolleyes.gif ifall jag skrivit en jättetabbe, eftersom jag inte själv granskat vad jag påstår... sleep.gif

Ha det bra allisammans! /amaira
Gossen Ruda
Jodå, semestern har varit skaplig. Jag har hunnit riva ner panelen på en vägg, tilläggsisolera och smälla upp ny panel. Den mesta målningen också. Utöver detta har det blivit en hel del tågfotografering och dokumentation av 3 "nya" stenbroar. Bl.a. Ås bro över Viskan i Derome, en 4-valvig pärla. Har inte hunnit lägga ut bilderna än, det får bli i nästa vecka. Nu blir det Landvetter för resten av veckan. Au revoir.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon