amaira
Här är en hushumla, är det inte?

Den vita spetsen på den svarta bakkroppen, den brunröda mellankroppen och den ludna pälsen. Hur skulle det kunna vara nåt annat än en hushumla?

Men allt är inte alltid vad det ser ut att vara! De stora runda ögonen skvallrar.

Ögonen lär ju vara en varelses själ, och denna figur har flugsjäl!
En humleblomfluga är det!

Denna blomflugas larver lever som rovdjur i humlebon! De olika färgvarianterna av arten, lär ha att göra med vilken humleart larverna varit inhysta hos.

Att damen på bilden (eller herren kanske) har "minglat" med just hushumlan, är det knappast något tvivel om.

Fascinerande!

/amaira.

(edit.skrivfel)
pejori
JISSES!!! huh.gif huh.gif
trodde att det var en humla ohmy.gif ohmy.gif
där ser man. och så säger dom att internet inte är allmänbildande rolleyes.gif rolleyes.gif
*Laika*
En liten Gökunge alltså då? men söt va hon/han ändå.
mvh. laika
*Felix matte*
Kan det vara en sån jag såg i fjol... för mig är alla "lurviga" Humlor tongue.gif
Som jag tidigare sagt... Jättefina bilder! wub.gif
kristerh
nån sån har jag aldrig sett, kanske tur det eftersom de är stygga mot mina vänner humlorna wub.gif har ett humlebo precis nedanför min trappa på baksidan av huset.
krister
amaira
Här har vi en annan luring, en humleblomfluga som leker jordhumla.
Den förra var färgad som en hushumla!

CITAT
de är stygga mot mina vänner humlorna

Joo... men jag är inte helt säker på, att de verkligen äter levande larver, eller bara tar döda, dvs sköter renhållningen. det står lite olika i mina böcker. Men det kan ju vara olika mellan sorterna också.

En annan blomfluga, nämligen denna

har larver som sköter renhållningen i getingbon.

Och så är humlorna emellanåt inte så snälla tillbaka! (Men vem skulle var det om ens hem var på väg att invaderas av fiender)

Ibland går humlorna inte alls med på att dessa flugor är inne i deras bo, utan dödar dem.
Men då fortsätter flugan att lägga sina ägg i alla fall.

Hon har ett uppdrag, och det tänker hon genomföra, död eller levande...

Det är nog tur man inte lever på insektsnivån...

/amaira
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon