Full version: clematis
Elizabeth
Jag har ett äppelträd på ca 3 m som det sällan bli några goda äpplen på. Förra året blev det t o m lite misshandlat av en älg (kanske var han inte nöjd med äpplena han med? unsure.gif ).

I alla fall fick jag en idé att plantera 2-3 clematisplantor runt det. Vid fötterna ska de ha rödbladig alunrot som redan är planterad.

Är det bättre att plantera nu eller vänta till våren?

Jag läste i AoT att i sådana fall är lämpligast med de sorter av clematis som man beskär på våren (beskärningsgrupp 3, enligt Plantagen). Såsom Jackmani.

Blir det för trångt med 3 clematisplantor på detta träd? Räcker det med en? unsure.gif Jag har ingen erfarenhet av clematis så jag uppskattar om någon kan svara, helst ganska snart (jag tänkte åka till Plantagen imorgon och kolla på utbudet, kanske t o m köpa).

Mvh
Elizabeth
Bengt i Särö
Hej Elizabeth.
Vänta till våren är det säkraste,du vet inte hur länge plantorna har ståt
på borden hela sommaren,delvis utan skörtsel.
När man planterar runt ett träd så bör man höja upp rabatten med
torvblock runt om trädet och fylla på med ricktig planteringsjord eller väl
förmultnad kompost,du kan gärna plantera en eller tre clematis runt trädet
men sätt inte för mycket andra plantor i hop med clematisen första året.
Hälsningar
Bengt i Särö
Xelma
På Cedergrens på Råå har de ett stort sortiment clematis nu, många blommar så man kan se hur de ser ut. Om du planterar runt ett träd fyll inte högre med jord, då murknar barken!
kristerh
Jag skulle plantera nu, om jag fick tag på en planta, de hinner rota sig innan vintern och därmed få en bättre start på våren rolleyes.gif
hoppas att du har ett stort träd för tre klematiar fyller upp ordentligt, ett tips är att köpa tre med olika blomningstid, på så sätt har du ett blommande träd hela säsongen.
krister
MRLINDELL
Jag satte alla mina i september förra året och alla har övervintrat bra och blev otroligt fina denna sommar. Passa på nu när man får dem för halva priset, det är nu man skall springa och snoka efter fynd i handelsträdgårdarna.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon