netaave
Till varje kg (ca 1,5 l) frostnupna slånbär
1 l vatten

6 dl socker och 1 gr bensonat/l avrunnen saft.

Rensa och skölj bären, lägg dem i en hink eller annat kärl som tål kokande vatten.
Dag 1: Koka upp vattnet och häll det över bären, täck och låt stå svalt till nästa dag.
Dag 2: Häll av saften, koka upp den och häll tillbaks över bären, täck och låt stå svalt till nästa dag
Dag 3: upprepa
Dag 4: sila bären, mät och koka upp saften
rör ner sockret och koka upp på nytt
Skumma
Tillsätt bensonat utrörd i lite av saften
Häll upp i rena varma flaskor ända upp till kanten, eller brk för frysning.
Förvara saftflaskor mörkt och svalt
trygve
Mina föräldrar gjorde både slånbärssaft och -likör när jag var, men jag kommer inte ihåg om jag gillade saften. Nu tänker jag pröva själv. När ungefär är bären mogna i Stockholmstrakten?
netaave
CITAT (trygve @ 12-09-2004, 22:08)
Mina föräldrar gjorde både slånbärssaft och -likör när jag var, men jag kommer inte ihåg om jag gillade saften. Nu tänker jag pröva själv. När ungefär är bären mogna i Stockholmstrakten?

När dom är mörkt blå och släpper lätt efter första frosten.
Du kan också lägga dem i frysen, om du vill plocka dom tidigare.

SLÅNBÄRSLIKÖR

God likör kan man göra av slånbär. Men liksom till saft ska det vara mogna och ha fått en frostknäpp – på busken eller i frysen.
2 liter slånbär fylls på flaskor. Bekvämast sådana med vid öppning. Stick gärna bären med en gaffel, så att skalen pickas.
Häll sedan på okryddat brännvin så det täcker. 1 flaska ( 75 cl ) kan gå åt. Låt det sedan stå 4 veckor.
Koka sedan socker, vatten och kryddor till en simmig lag.

LAG:
½ kg strösocker
2 ½ dl vatten
¼ vaniljstång
1 bit kanel
1 tsk anis
5-10 kryddnejlikor

Låt lagen kallna, sila den därefter, sila även bort bären från spriten.
Rör om då och då under ½ timme.
Häll likören på flaskor och lagra dem 2-3 månader.
KURT
CITAT (trygve @ 12-09-2004, 22:08)

Vänta till första nattfrosten (en bit in i oktober), man kan slå ner dem med en kratta. Även om man gör saften på bär som utsatts för frost så tycker jag att den blir alltför kärv.

http://www.odla.nu/artiklar/slanbar.shtml
trygve
Tack för tipsen. Likörreceptet låter gott!
tongue.gif
netaave
Om du gör "min" slånbärssaft så blir den absolut inte kärv, det garanterar jag.
Gunvor Nilsson
CITAT (KURT @ 13-09-2004, 06:51)
Även om man gör saften på bär som utsatts för frost så tycker jag att den blir alltför kärv.

Kurt, jag instämmer med netaave att om du följer receptet så kan saften INTE bli kärv!!!

Jag gjorde en tavla ett år och KOKADE bären också tillsammans med vattnet/saften och det blev ju katastrof! Då blev det kärvt (och beskt) jag hade glömt att det bara var vätskan man skulle koka upp.

Slånbärssaft är favoriten här hemma. Tyvärr ser det ut som om "mina" slånsnår inte ger så mycket bär i år sad.gif

/Gunvor
Gossen Ruda
Skulle kanske prova att göra slånbärssaft, det verkar finnas bär i Göteborgstrakten. Beträffande bären så är dom helt omöjliga att äta direkt, även efter frost. Det räcker att man biter lite så skrynklar munnen ihop sig som ett russin. Dock inte för min svägerska. Hon kan äta färska slånbär som godis, även knappt mogna. Hon måste sakna vissa smaklökar.
netaave
CITAT (Gossen Ruda @ 15-09-2004, 21:57)
Skulle kanske prova att göra slånbärssaft, det verkar finnas bär i Göteborgstrakten. Beträffande bären så är dom helt omöjliga att äta direkt, även efter frost. Det räcker att man biter lite så skrynklar munnen ihop sig som ett russin. Dock inte för min svägerska. Hon kan äta färska slånbär som godis, även knappt mogna. Hon måste sakna vissa smaklökar.

Ja visst är det konstigt att så sura, kärva bär kan ge så god saft.
En gång för många år sedan glömde vi koka upp saften sista vändan. Jag tror den stod ett par dar och det hade börjat jäsa lite. PANIK!
Vad gör man, jo ner till färgaffären och köpte jästnärsalt och annat för vintillverkning, i med socker, och så satte vi vin på det.

Det blev ett otroligt gott dessertvin, vi lät det mogna ett par år.

Har sedan försökt nåt år att sätta vin igen, men det har absolut inte blivit bra, så nu gör vi på sin höjd lite likör, och saft förstås. Men jag tycker inte saften blir god om man lägger bären i frysen, nej de ska frysa i sin egen miljö då blir det bäst, det är min personliga åsikt.
netaave
Nuuu är det dags! Ut och plocka ni som bor söder om Dalälven, högre upp lär dom inte finnas.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon