Full version: Citrondricka -
netaave
Citrondricka

1 l vatten
7 dl socker, ca
4 citroner
1 påse citronsyra

Blanda socker och citronsyra
koka upp vattnet och häll det över, rör om till det löser sig
låt det bli handljummet
skala citronerna tunt och tillsätt skalen i vätskan, ta med så lite som möjligt av det vita på skalen.
Låt stå en timme
pressa saften ur citronerna och tillsätt detta
låt stå kallt några timmar till
ta upp skalen med en hålslev
häll upp på rena flaskor
förvara i kylen, hållbar ca 1 vecka
spädes 1 + 5
pimpim
Det låter gott, det ska testas. När du låter det stå kallt i några timmar...hur många timmar brukar du ta då?

Pia
netaave
CITAT (pimpim @ 02-09-2004, 16:22)
Det låter gott, det ska testas. När du låter det stå kallt i några timmar...hur många timmar brukar du ta då?

Pia

Över natten oftast.
Prova också och gör den med grape, jag brukar ta en blond och en blod, det blir helt suveränt. Världens läckraste färg blir det också, ljust aprikos.
KURT
Tillsätt gärna lite korngryn så får man Barley water:

Barley Water
ca 3 l

3 msk korngryn
1 l vatten
3 citroner
2 l vatten
½-1 dl socker

Koka korngrynen med 1 liter vatten, ca 30 minuter.
Sila ifån grynen. Skölj citronerna väl. Skala av och strimla det tunna gula skalet. koka upp 2 liter vatten och häll det över citronskalen och sockret. Låt det kallna. Sila lagen. Pressa citronerna. Blanda citronsaften med citronlagen. Smaka av och servera drycken kall med isbitar i.
elleave
*puff*

Har en sån här 3 dubbel satts står å drar fast med lite citron å mycket lime smile.gif
Inger Ö
Jag brukar göra rabarber och citrondricka på samma sätt....min rabarber går att skörda första varvet snart...
Äppeldricka går det ju också att göra på liknande sätt bli också smaskig fast då får man ju vänta till i höst förståss wink.gif .
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon