Jag har sökt en del på avenbok, och hittat, men jag har ändå en del funderingar.
Jag bor söder om Uppsala, 2 mil, växtzon 3 skall det varaom jag inte är ute och cyklar. Vi vill ha en avenbokshäck runt vår tomt och hade fixat grävare och allt, men så ringde jag plantskolan för att kolla när de skulle börja med häckplantor och då sa han att de inte säljer avenbok på hösten utan väntar med denna till vår. Jag vet att jag sett avenbok på annons i höstas för det var då vi med säkerhet visste att vi hade fått tomt, lån mm och börjat drömma.
Nu har jag bara frågat på ett ställe, "gammelfarbrorn på plantskolan som legat i Uppland i evigheter", och jag litar på honom...men vill ju så gärna sätta häck i år...
Skall jag vänta?
/Aja
Man brukar ju plantera träd och häckväxter på hösten när de har avmognat. Men avenbok avmognar senare än de flesta andra trädslag, därför brukar man rekommendera att plantera dem tidigt på våren istället. Krukodlade avenboksplantor kanske man kan plantera även på hösten? Eftersom utbudet på avenbok i alla fall är mycket större på våren så är de nog billigare då.
MoniqueÖ
03-09-2004, 16:40
Hmmm, undrar varför Hortus & andra "seriösa" återförsäljare/plantskolor bara säljer häckplantor t o m maj månad här i Stockholm?
Svaret jag fick när jag frågade om varför var att man man får bättre tillväxt om man planterar på våren och inte på höstet innan viloperioden plus att plantorna har större chans att klara sig únder vintern om de är planterade på våren.
Har sett att Bauhaus fortfarande har t ex Buxbom, Liguster, häckoxbär till salu...
Vi funderade själva på bl a avenbok men valde efter många om och men Aronia istället för fåglarnas skull.
Lycka till!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.