|
Årets örtlikörer: Peppar-, krusmynta, citronmeliss, lavendel och citrontimjan står redo!  Mvh Fenja
Gör du dem själv Fenja? Låter skojigt, själv nöjer jag mig med att göra enkla klassiker som att baka vanliga kakor Det duger gott för mig, och är balsam för själen när man är krasslig som idag Ciczi
Monica M zon 4
02-09-2004, 11:21
Har du något recept, Fenja? Verkar ju jättespännande! Jag har gott om mynta och citrontimjan är en jättefavvis som jag använder jättemycket i matlagning.
Fyll en stor glasburk med önskad ört, häll på sprit så att det precis täcker. Ställ mörkt och skaka dagligen under två-tre veckor. Sila, häll på flaska till ungefär 2/3, till sätt vit sirap (eller flytande honung OBS! Ger grumlig likör!!) till önskad sötma och skaka flaskan tills det löst sig. Det blir en ganska stark likör, jag använder Renat, tillsätt lite sockerlag om du föredrar svagare. Avnjuts väl kyld! En lite nyttigare aspekt är att timjanlikören även fungerar utmärkt som slemlösande höstmedicin. Pepparmynta har en bedövande effekt och funkar fint som sängfösare!! Ciczi, jag har en underbar granntant som är över 70 år, hon uppskattar att vi tänder en massa stearinljus i hennes växthus på kvällen och dricker ett par glas likör och mumsar på hembakta kakor! Häromkvällen blev det hallonlikör och Jitterbug. Hon somnar så bra säger hon  ... Mvh Fenja
Monica M zon 4
02-09-2004, 11:51
Tack Fenja! Skrev du fel i hastighete? Slemlösande hostmedicin ska det väl vara? Det vore perfekt eftersom jag ofta får hosta.
 Hostmedicin var det meningen att det skulle stå ja!! Mvh Fenja
Smekajsa
02-09-2004, 15:42
Detta är ju något som jag "absolut" behöver.... ja jag menar "hostmedicin" är ganska racklig i rören för jämnan host host var för någon vecka sedan på shopping i Lübeck mycket hostmedicin blev det för att inte tala om alla sorters vin vi var tvungna att inhandla så nu kan hösten komma jag är redo .....
Anki på Öland
02-09-2004, 22:34
Jag skulle vilja ha lite höstmedicin jag...... Tror du det går att göra av doftpelargonen Mint Rose också???? Anki
Ja! Jag har gjort likör på 'Dr Westerlund' förut (skitgott och bra mot depressioner!!), så det funkar säkert! Berätta gärna hur det blir! Mvh Fenja
CITAT Årets örtlikörer Läckert! Vilka vackra flaskor när de står där. Det enda jag gjort likör av, är de vilda blåhallonen, som inte duger till att äta som de är, eftersom de är så sura. Det var fantastiskt gott.
"Sannas likörbok" av Sanna Töringe innehåller många bra recept på likörer.
Har ni prövat Hirkum Pirkum?
Kryddat brännvin gjort på blommorna av vanlig Fyrkantig Johannesört (Hypericum).
Den blir läckert röd, och smakar jättegott.
Hannele
03-09-2004, 17:24
Fenja, jag kommer gärna och provsmakar!
Javisst Hannele! Du bor la inte så långt härifrån... Jag pendlade dagligen mellan Göteborg (Björkekärr) och Borås i något år innan jag flyttade hit! Ett krav är dock att du samtidigt befriar mig från somliga växter som brett ut sig för yvigt. Medtag spade alltså! Mvh Fenja
Eva i Skåne
03-09-2004, 20:04
CITAT (Fenja @ 02-09-2004, 23:49) Ja! Jag har gjort likör på 'Dr Westerlund' förut (skitgott och bra mot depressioner!!), så det funkar säkert! Berätta gärna hur det blir! Mvh Fenja Bra mot depressioner  . Perfekt nu när hösten är på gång, men går det inte lika bra med vilken likör som? Vad är vilda blåhallon, Amaira eller någon annan? Jag har aldrig hört det förr.
Anki på Öland
03-09-2004, 21:27
CITAT Tror du det går att göra av doftpelargonen Mint Rose också???? Brygden är satt, rapporterar smak mm. om 2-3 veckor! Anki
gammelnalle
03-09-2004, 21:44
CITAT (Fenja @ 02-09-2004, 12:40) Pepparmynta har en bedövande effekt och funkar fint som sängfösare!! Ciczi, jag har en underbar granntant som är över 70 år, hon uppskattar att vi tänder en massa stearinljus i hennes växthus på kvällen och dricker ett par glas likör och mumsar på hembakta kakor! Häromkvällen blev det hallonlikör och Jitterbug. Hon somnar så bra säger hon  ... Mvh Fenja All alkohol i LAGOM (  ) mängd har en bedövande effekt och funkar schåm sengfössare.. hick! Schål!
Anki på Öland
23-09-2004, 22:28
Så var den klar och det blev inte så bra. Missade att det skulle vara vit sirap så jag tog vanlig ljus sirap. Endera kom ingen smak ut av Mint Rose-pelargonen eller så tog sirapssmaken över för det smakar helt enkelt vodka med sirap i......... Anki
gammelnalle
23-09-2004, 22:47
Vill ni ha recept hur man gör sprit också?? jo man tager en hink.......... jäsa...... 78,4 grader... aktivt kol till alla som nu tänker göra inhopp och stoppa dylika ting: Det är alltså INTE förbjudet att VETA hur man gör... eller tala om det. Men givetvis får man inte som privatperson tillverka sprit. Och det är inte förbjudet (ännu ) att skämta om det heller !!
Buteljerade mitt Flädervin i går (hittade receptet här på Odla) och DET går inte av för hackor vill jag lova! Tack till den som lade ut det! Nästa sommar ska jag göra MYCKET mer....... Mvh Fenja
netaave
24-09-2004, 21:24
Ja likör och sprit i all ära som värmer i höstmörkret, men jag och min jänta har gjort en massa ljus idag. Doftljus med timjan, kaffe, kanel och glöggkryddor. Kanelljusen och glöggljusen är härliga sen i advent. Geléljus med lite färg och roliga paljetter i fina glas, det är bra presenter också. Sen gjorde vi lite flytljus i kakformar av aliminium, även där dekorerade vi med paljetter, glitter, stjärnanis, kanelstänger m.m. Så nu kan vi elda när höststormarna kommer.
Hur gör du ljusen? Det lät jätteroligt, jag brukar bara göra av bivax. Visst luktar det gott men kan bli lite enahanda. Kanelljus lät väldigt trevligt! Mvh Fenja
netaave
24-09-2004, 22:48
CITAT (Fenja @ 24-09-2004, 22:28) Hur gör du ljusen? Det lät jätteroligt, jag brukar bara göra av bivax. Visst luktar det gott men kan bli lite enahanda. Kanelljus lät väldigt trevligt! Mvh Fenja Vi smälter ljusmassa från färghandeln för stearin eller geléljus i vattenbad. Färgar och har i dofterna och pyntet, sen har vi lite ljusformar vi köpt från slöjddetaljers katalog, men använder också vanliga burkar och gjuter stearinet i. Gör både enfärgade och randiga. Geléljusen gjorde vi i udda glas vi köpt på fyndhörnan på Ikea. Min dotter målade fötterna på glasen med glasfärg som härdas i ugnen, sen gjorde vi geléljusen med antingen glitter i samma färg i, eller färgade hela ljusmassan i nån nyans ljusare än foten. Det är himla kul att hålla på med men går åt rätt mycket pytsar. Till första advent stöper vi vanliga ljus sen.
Måste nog testa! Vad använder du och sätter doft på ljusen med? Eterisk olja? Mvh Fenja
Hannele
24-09-2004, 23:01
Vi har plockat slånbär och köpt Renat!
netaave
24-09-2004, 23:01
Nej kryddor och snabbkaffepulver som det är, det går alldeles utmärkt! Det blandas ju med parafinet i både stearin och gelé. Ljusfärger köper jag dock.
Tack! Mvh Fenja
netaave
25-09-2004, 11:00
Det finns geléljusmassa som blir som krossad is när den stelnar, provade nu på morgonen med att ha i lite blå färg och silverglitter, blev som is i solglitter bara imman fattas.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|