Full version: Jrnsulfat
Orchid
Hej!

Jag undrar vart om ngon kan tala om fr mig, vart jag kan kpa jrnsulfat?

mvh
KURT
Det beror p hur mycket du vill ha samt vilken renhetsgrad det behver vara?

Behver du mera bulkmngder s kan man kpa:

Mossborttagningsmedel i trdgrdshandeln

Fretaget Lactamin skall slja ett jrntillskott till smgrisar (kanske finns p Granngrden?) som innehller jrnsulfat .

http://www.gp.se/gp/jsp/Crosslink.jsp?d=526&a=85543

Jrntillskottet frn Lactamin kanske r denna produkt?
Orchid
Oj d... jag har ingen aning om vilken renhetsgrad det ska vara.
Min Gardenia har ftt lite gula o vissna blad, och d stod det i min krukvxtbok att man ska vattna med 2g jrnsulfat per liter vatten.

Sger det dig ngot?

klurigt wink.gif
KURT
D r det nog jrnbrist (kloros?), det brukar bero p att man har alltfr kalkrikt vatten. S kortsiktigt kan man ge den lite jrnsalt (du behver INTE mycket), rododendrongdsel innehller ganska mycket jrn . Att kpa 1 kg mossborttagning (men det fungerar) eller 50 l jrntillskott blir lite overkill d! P lng sikt br du minska p kalkhalten i vattnet till den blomman, lt vattnet st ngra dagar eller anvnd regnvatten.
Orchid
Hmm, det r det som r det mrkliga.. jag brukar koka vattnet frst och sedan lta den svalna..
Fr jag vet ju att Gardenia inte tl kalk..
Klurigt allts..
Eva i Vsters
Har du akvarium, s anvnd bytesvattnet.
Gdslat, mjukt och lagom varmt.
Gurkan
Orchid : att koka vattnet tar nog inte bort nt kalk, eventuellt klor frsvinner men inte kalken.
Orchid
Inte? Oj d det trodde jag.. men det stod att man skulle koka vattnet i en av mina krukvxt bcker s jag tog fr givet att de tog bort kalken.
Hur fr man d bort kalken??

Inget akvarium, tyvrr sad.gif

Jag har tnkt p det hr med regnvatten, och jag undrar hur bra det kan vara i och med att det r frorenat och s..

Mvh
sa, mlardalen zon 2
Man kan f bort en hel del av kalken genom att exempelvis sila det uppkokade och avsvalnade vattnet genom okalkad torv. +Man brukar kunna anvnda kondensvattnet frn torktumlaren (tillstt grna lite blomsternring till kondensvattnet).

Sjlv frsker jag anvnda en hel del regnvatten till krukvxterna speciellt till de som inte gillar kalk.
Orchid
Oj, finns det inget annat stt att bli av med kalken?
uno
Plantera om vxten i en blandning av blomjord och okalkad torv.
Orchid
CITAT (uno @ 17-09-2004, 15:50)
Plantera om vxten i en blandning av blomjord och okalkad torv.

Vart finns okalkad torv att kpa?
sa, mlardalen zon 2
I den vanliga trdgrdsbutiken/handelstrdgrden/gardencentret brukar man kunna hitta okalkad torv i ganska stora sckar (ofta anvnder man ju den torven nr planterar surjordsvxter som exempelvis rhododendron i trdgrden).

(jag har sett mindre psar med jord fr kalkskyende vxter i ngra butiker som besttt till strsta delen av okalkad torv, konstigt nog kostade sna pyttepsar nstan lika mycket som de stora sckarna med okalkad torv)
Sigun
Du kan kpa 15kg:s sckar med Jrnsulfat p Granngrdens butiker, betydligt mycket billigare n att kpa olika mossmedel i butiken.. har fr mig att 15kg kostade 75kr.. och om du tar ca 2dl i en 10l:s kanna s rcker denna mngden vldigt lnge smile.gif
Detta r en "enklare" version av forumet. Fr att se forumet med formatering och bilder kan du klicka hr.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon