|
Jag har aldrig planterat vårlökar innan utan nöjt mig med de krokusar och tulpaner som dyker upp varje år. Nu är jag dock sugen på snödroppar och andra tidiga lökar. Frågan är bara hur jag bär mig åt med planteringen? Är det bara att stoppa ner dem i jorden eller ska de förberedas på något sätt? När är det lämpligast att plantera, så snart som möjligt eller? Fåniga frågor kanske, men jag vill ju inte göra fel och bli jättebesviken i mars...
Generellt kan man säga att lökar och knölar ska planteras ner tre gånger sin egen storlek, det fungerar som tumregel. Men det brukar stå planteringsråd på påsarna, men du kanske avser att köpa i löksvikt? Du kan plantera lökarna från nu och ända fram till det blir tjäle i marken. Tänk på att det ser trevligare ut om du planterar dem i grupper istället för enstaka här och där. Om du kastar upp lökarna lite i luften och gräver ner dem där de landar får du en ganska bra spridning! Mvh Fenja
kerstin z5-6
02-09-2004, 14:27
Snödroppas ska planteras "in the greeen " >Dvs på våren -bladen gröna o sitter kvar i löken.Torra snödroppslökar i påse har svårt att bli något av ..
CITAT (Fenja @ 02-09-2004, 14:33) Om du kastar upp lökarna lite i luften och gräver ner dem där de landar får du en ganska bra spridning! det där låter hur kul som helst!
CITAT (kerstin z5-6 @ 02-09-2004, 15:27) Snödroppas ska planteras "in the greeen " >Dvs på våren -bladen gröna o sitter kvar i löken.Torra snödroppslökar i påse har svårt att bli något av .. Vad synd... säljs det gröna snödroppar i plantskolorna på våren? Jag har aldrig sett några, men jag kanske inte har tittat så noga heller...
CITAT (kerstin z5-6 @ 02-09-2004, 15:27) Snödroppas ska planteras "in the greeen " >Dvs på våren -bladen gröna o sitter kvar i löken.Torra snödroppslökar i påse har svårt att bli något av .. Hej Kerstin! Jag köpte snödroppar på påse i min vanliga matbutik och fick massor med snödroppar när våren kom. Vad menar du med att det är svårt att bli något av torra snödroppslökar? Planerar att köpa fler snödroppar snart och stoppa i jorden. Ser att du bor i Norrland någonstans, jag bor i Trelleborg. Kan det spela in var man bor? Ciczi
kerstin z5-6
02-09-2004, 18:37
Tja - eller så hade du tur , OCH köpte på våren .. antagligen färska  fast utan det gröna Men nu är det ju så att snödroppas säljs lika ofta på hösten -torra och döda
kristerh
03-09-2004, 10:23
CITAT (kerstin z5-6 @ 02-09-2004, 19:37) Tja - eller så hade du tur , OCH köpte på våren .. antagligen färska  fast utan det gröna Men nu är det ju så att snödroppas säljs lika ofta på hösten -torra och döda  Man får titta på lökarna, om de ser "saftiga" ut och inte är skrynkliga är det ingen fara. Det gäller att kasta sig över dem när de kommer ut i butiken, eller köpa på nätet, jag tycker att de är färskare då! de kommer ju direkt från någon odlare då. Bakker tycker jag har bra lökar. krister
Hej! Jag planterade gladiolus lökar, i våras, och nu har de kommit upp och är hur fina som helst. Några blommor vissnade, men det är sånt som händer  Nu satt jag och läste i en bok som heter "Lättodlade lökar" och däri står det; " Efter blomningen, när nattfrosten gjort slut på fägringen gräver man upp knölarna och låter det hela ligga och torka. När bladen torkat in skär man bort dem så att det är cirka tio cm kvar av resterna och petar bort jordresterna. Sedan får de ligga torrt och svalt hela vintern. På våren planteras de ut igen." Vad jobbigt, tycker jag! Jag hade ingen aning om att man måste gräva upp lökar, antar att de inte gäller alla men ändå.. Min fråga är, måste jag gräva upp lökarna för att de ska blomma igen nästa år??
På Odlas första sida står allt om detta!! Mvh Fenja
Menar du det som stod under rubriken "Planteringstips för lökväxter i trädgården"? Den läste jag, men där stod det inget om att gräva upp lökar eller liknande.
Jag tänkte mest i bemärkelsen planteringstips! Förlåt, jag läste aldrig din fråg tyvärr. Det är inte alla lökar som behöver grävas upp, tulpaner, narcisser, scillor, krokus och snödroppar till exempel klarar sig. Men Gladiolusen bland annat är inte härdig. Å andra sidan är de så pass billiga att jag brukar låta dem vara kvar och köpa nytt nästa år. Om det inte är någon särskild färg jag vill spara! Mvh Fenja
Jag brukar alltid lägga i lite benmjöl när jag planterar lökar, det är jättebra näring för dem. Gör att de lättare återkommer år efter år.
jessica zon6
05-09-2004, 20:50
Jag har också liknande undran vadgäller planteringen nu snart då odlas lökar kommer med posten. ska jag lägga t.ex sand under löken så det blir väldränerat? Läst eller hört ,någonting om att sätta aska runt löken,kan det stämma.. mvh jessica
kerstin z5-6
05-09-2004, 22:12
Det finns några utplanteringsväxter som köps som lökar -Gladiolus tillhör dessa , Dahlia likaså , nån enstaka doftlilja , icke härdiga iris hollandica mm De flesta andra lökar lämnas kvar Lökar har olika krav på jordmån mm precis som andra perenna växter Ofta vill de ha väldränerat , jag gödslar med Chrysan på våren medan löken har gröna blad kvar -om jag vill vara snäll med dem grus är bättre än sand under löken ,
Jag petade också ner lite benmjöl.. hoppas bara att det inte blev för mycket. Har hört att för mycket skadar växterna. Inte för att ja tog så mycket men.. : )
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|