Full version: Extra ljus
Mag
Hejsan..mitt första inlägg här..

Har precis köpt 2st 20w(100w) LE lampor...

Undrar om man kanske skulle kunna få lite tips hur jag ska utnyttja extra ljuset på bästa sättet, jag odlar i huvudsaken kaktusar har även planterat bananer och chilli...
Ciczi
Hej!

Och välkommen hit! smile.gif
Är det vanliga chilifrukter som du köpt i mataffären och sedan tagit fröer från dessa och planterat så ska man enligt min erfarenhet inte behöva extra ljus. Klart de behöver ju inte stå i ett norrfönster helt utan sol. Jag hade både paprika och chilli som jag sått enligt ovan under vintern och de mådde alldeles utmärkt för att sedan, särskilt chilin, ge mig så mycket frukt så att jag hade chilli i ett halvår efter att planterna gått hädan.

Vad gäller bananer och kaktusar vet jag inget annat än att det första är gott och att det andra kan vara lite stickigt laugh.gif ! Kanske någon annan vet?

Ciczi
Mag
tackar tackar..joo den är vanlig chilli från mataffären..hur länge tog det för dig att få frukt på dom små rakarna då? det extra ljuset borde logiskt sett snabba på allt lite granna biggrin.gif
TeliaNet
hur vet du att de passar rent spektralt?
Mag
rent spektralt så vet jag inte alls efter som jag inte vet vad det är, men jag har fått tipset av många bekanta att använda dessa lampor..ge mig tips här nu då så kan det bli ännu bättre biggrin.gif
TeliaNet
ljus är elektromagnetisk-strålning som sträcker sig över en viss frekvens.
växter utnyttjar endast ljus bäst vid 420nM(blått) och 600-650nM(orange), det andra ljuset tar de inte i mot.
det kanske är så att din lampa inte ger det lämpliga ljuset.
kristerh
www.orchidehuset.se har en bra artikel om växtbelysning.
krister
Ciczi
Hej Mag!

Min chili tog ett par månader (två tror jag) innan blommorna kom och sedan dröjde det cirka 2-3 månader innan det gick att skörda!

Så mycket god mat jag lagade med chili i.

Ciczi
Agar
LE lampor har rätt spectrum för fotosyntes...för att få exakta specifikationer så kolla in tillverkarens hemsida..
Och jo det snabbar på hela processen..

Må bäst...
TeliaNet
CITAT (Agar @ 17-09-2004, 12:24)
LE lampor har rätt spectrum för fotosyntes...för att få exakta specifikationer så kolla in tillverkarens hemsida..
Och jo det snabbar på hela processen..

Må bäst...

fotosyntes A+B kan inte tillgodo se sig det gröna ljuset vid 470nM-540nM då växten reflekterar bort det så vi kan se växten som grön.

en LE lampa kan ha numret 827 precis som lysrör, men inte samma spectrum.
efter som att det går åt mer energi för att få fram blått ljus som har högre energi, vilket resulterar i mindre ljusflöde, så brukar de försöka dra ner på det.
och det röda ljuset har lägre energi och det resulterar i mer värme vilket man inte heller vill ha.

jag har valt att använda lysrör av typen 860 som ger högre färgtemp, mer blått ljus, men också 100lumen mindre ljusflöde.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon