Ciczi
Hej!

Jag ägnade mig åt den infernaliskt tråkiga sysselsättningen att rensa ogräs i min trägård. När rensningen är klar träder det fram något som jag nästan ryckte bort, det ser precis ut som snödropparnas första blad som sticker upp. unsure.gif
Kan det stämma? Jag har tagit över trädgården efter en gammal dam (sedan ett år tillbaka) och vet med andra ord inte riktigt vad som brukar dyka upp och var det dyker upp.

Är det någon som vet?

Ciczi
renate
Det är Pärlhyacinter som kommer upp,de bruka göra så på hösten.Snödroppar ser du inte förän på våren.
Renate
Ciczi
intressant... är det dem som är lite lila-aktiga?

Ciczi

(numera ägare till en digitalkamera så nu blir det bilder i massor)
Fenja
Mina scillor gör likadant!
Mvh
Fenja
Cilla
Mina tidlösor har försvunnit men de brukade komma under september. Minns inte hur bladen ser ut, blommorna liknar krokus.
Sommartorparn
CITAT (Cilla @ 07-09-2004, 01:27)
Mina tidlösor har försvunnit men de brukade komma under september. Minns inte hur bladen ser ut, blommorna liknar krokus.

Tidlösans blad ser ut som stora yviga tulpanplad, (fast inte så styva). Dom sticker inte upp förrän sent på våren, då utan blomma. Tidlösan blommar på hösten och har då inga blad alls, därav namnet "nakna jungfrun".

Inte troligt att tidlösan visar blad så här års. Jag har däremot för mig att alla tidiga vårlökar börjar växa redan på hösten. Eller är det bara scillan? (några pärlhyacinter har jag inte)
Cilla
Aha, det är därför jag inte minns bladen, jag måtte ha glömt bort dem på våren när de stod utan blomma.

En gång kom mina tidlösor sent, i december. Det var varmt en period och alla snackade om växthuseffekt och klimatförändringar. Det var nog mest jag som njöt av tidlösorna för andra trodde det var klimatförvirrade krokusar.
Sommartorparn
Det svåra med tidlösa är att ordningssamma gräsmatteklippare gärna kör gräsklipparen över dessa blad som inte synes vara till någon glädje. Då blir det heller inga blommor till hösten och lökarna tynar bort. Får bladen växa ifred till dess dom vissnar ned, förökar sig lökarna med sidolökar och blir fler och fler som man sedan kan gräva upp och plantera så hela trädgården blir full av dom. (fast det blir ett trixande med gräsklipparen...)
Ciczi
Sådana tidlösa har jag i en rabatt och det är ingen liten klunga. De blommar fint på hösten och ser mest skojiga ut på våren.

Ciczi
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon