Full version: Kiwi
Emser
Hej alla,
är det någon som vet hur en kiwiplanta ser ut? Jag har satt ett par frön och nu (om det är kiwi och inte någon form av ogräs wink.gif ) är de ca.5cm höga. Men jag har inte en aning om hur de ser ut...är det någon som vet?
Fenja
Här kanske du kan hitta något...
Mvh
Fenja
jost
Så här ser min ut. Heter Jenny och är självfertil, dessutom vinterhärdig i skyddade lägen i zon 2. Finns att köpa som planta på bla *Plantagen.

Emser
Jaha...Hmmm...jag drog ju upp min från frö köpt på konsum så min är nog inte frosthärdig alls, ja, såvida man inte bor i afrika eller nått i den stilen.... laugh.gif

Hur stor var den när du fick den? Jag trodde Kiwi var en klängväxt? wink.gif
Åsa, mälardalen zon 2
Vanlig kiwi Actinidia deliciosa kan ofta klara sig utomhus året runt i zon 1(2) i sverige så till afrika måste man inte flytta om man ska odla denna typ av kiwi.

Sorten Jenny hör till en annat kiwiart och utseendet stämmer inte riktigt med hur Actinidia deliciosa brukar se ut. Actinidia deliciosa blir grövre med långa 6-7m slingrande grenar (de påminner om piprankan i växtsätt), bladen blir hyfsat stora, lite rundare och lite håriga.

Kiwi tappar ofta sina blad på vintern om det är kallt och/eller för mörkt och går in i vila.
Emser
Åsa ... >> Det var som f..n!?! Det visste jag inte...Har du ingen bild på hur de ser ut som små?
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon