* Jag har en stor taiberry som står helt fel. Fick i present och visste inte vad jag skulle göra av den så den hamnade mitt i örtagården och den har blivit hur stor och lång som helst. Fick av samma släkting ett klätterbjörnbär som än så länge är planterad i en papperskorg...
Kan dessa växter slingras upp som en "häck" i mitt fårstaket? Staketet står i sol/halvskugga och även om det inte finns någon skyddande husvägg nära så står staketet inte mitt i väder och vind utan skyddas lite av slänter och vedbod.
Kan det vara en bra idé? För jag gillar bären, men har ingen bra plats att placera dem och nu skjuter taiberryn rotskott för glatta livet.
* Vid samma fårstaket har jag planterat en rad buskar som ska göra trädgården mer ombonad. Schersminer och syréner. Schersminerna växer och är riktigt fina, men syrenerna är små och trista. Det var tre år sedan jag planterade dem. Kan jag flytta syrenerna och köpa lite fler schersminer istället? Är syrener känsliga för var de bor eller kan jag sätta dem på min vildäng? Har hört att de står stilla i tillväxt deförsta tre åren och sedan ränner iväg. Stämmer det? Eller när börjar de växa på riktigt?
* Min älskade Rosa Plena är helt brun och torr och det är spinn på den. Kan den ha dött och kan i så fall humlen vara den som är skyldig? Den blommade så fint i våras, men sedan en månad tillbaka har den torkat bort helt. Går den att återuppliva om jag flyttar bort den från humlesnåren?
* Vad finns det för buskar eller täta träd (inte barrväxter) som växer snabbt och blir 3-5 meter höga? Tåliga och snabbväxande och gärna täta. Har en bullrig granne som just flyttat in och vi vill ha insynsskydd åt hans håll eller i alla fall slippa se alla maskiner han samlar på