Full version: Rönnbär
Kaa
Undrar om det var någon som lysnade på Radio Rix
på tisdag morgon?
Fylking berättade att man kan plocka Rönnbär nu och
torka dem.
Sedan ska man ta ett Rönnbär om dagen och det ska täcka
C-vitaminbehovet, billigt och bra.
Men hur torkar man dem ?
Eller går det lika bra att frysa in dem ?
Fenja
Hej och välkommen hit!
Nej, jag lyssnade inte på radion, men antagligen kan du lika gärna frysa dem. Annars kan du torka dem glest på en plåt i ugnen i 50-70 graders värme.... det lär nog ta en stund.
Mvh
Fenja
Kaa
Tack tack !
Provar nog att frysa dem, vore roligt om det hjälpte
och man höll sig på benen i vinter.
*Felix matte*
Kan det verkligen vara riktigt att ett enda rönnbär ger hela dagsdosen C vitamin... det låter ju nästan alldeles för bra. biggrin.gif
Ett tips på torkning laugh.gif Här hittar du mer om Rönnbär.

Kaa
Ja, så sa Fylking, men om man kan lita på det är en annan sak.
Har jag tråkigt någon kväll ska jag ta fram nål och tråd smile.gif
KURT
Här anges C-vitaminhalten i rönnbär till 80 mg/ 100 g bär (en annan källa angav halten till 100mg/100g). Eftersom dagbehovet av C-vitamin brukar sägas vara 60 mg så skulle man behöva äta 75 g rönnbär/ dag . Men vad jag vet så finns det inga rönnbär som väger 75 g? Så man får nog äta mera än 1 bär / dag. Förövrigt så blir ju rönnbären något mindre syrliga om de fryses.
pialotta
Idag finns ett recept på rönnbärssylt i DN!
KURT
Länk till DN, men man kanske bör vänta till första frosten, eller ev frysa bären innan. Ytterligare en DN länk till ett rönnbärsrecept.
enlg
DNreceptet på rönnbärssylt har jag testat. Resultatet blev en oätlig cementliknande bitter klump kanderad med socker runtom. Kanhända tog jag dem för tidigt...
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon