Susanne i Linköping
Denna växt har i sommar spridit ut sig i halva rabatten. Bladen påminner väldigt mycket om harsyra, bortsett från färgen. Växtsättet är buskigt, med förvedade stammar tror jag. Höjd ca 20 cm, små gula blommor med många tunna kronblad, lite i stil med våtarvens blommor. De små uppåtriktade piggarna på bilden är fröhusen.

Någon som kan säga vad det är?
nilla
Oxalis.

Gunilla
Susanne i Linköping
Tack för snabbt svar! smile.gif
Fenja
Jag har den gröna också! Älskar dem wub.gif !

Mvh
Fenja
Eva i Skåne
Jag har också en sån mörkbladig. Övervintrar den i rabatten??
kerstin z5-6
Lätta bananer .. du blir inte av med den sen -var sträng -låt dem >INte gå i frö smile.gif smile.gif smile.gif smile.gif blink.gif blink.gif blink.gif wacko.gif
Fenja
DET är i och för sig sant Kerstin!! Men jag gillar att ha dem lite överallt... de är till och mer i gräsmattan numera. Mycket exotiskt... biggrin.gif
Mvh
Fenja
yla
jaa jag har den också lite varstans o tycker den gör sej bra där den tittar opp den e så skir o söt
men min mamma gillar den inte för hon tycker den e överallt o i vägen
tänk så olika de kan va rolleyes.gif
Tesa
Jag fick en liten liten planta blodoxalis av en kompis för 2 år sen..nu har jag lite här och där.....tycker inte det gör nåt att den frösår sig eftersom den är så lätt att rensa bort där man inte vill ha den.....
estet
Fenja har vi samma??Underbart söta små blommor på den. Min följde med en perenn ,i plastkrukan, från handelsträdgården.
Iris i V-botten
CITAT (Fenja @ 02-09-2004, 23:56)
Jag har den gröna också! Älskar dem  :wub: !

Mvh
Fenja

Vilken "klocka " har du med på bilden ?
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon