Barbro i zon 5
Vi ska köpa ett växthus i höst. Jag vet ingenting känner jag.
Hur förbereder man marken innan?
Vi ska ha plattor av någon sort på en del av golvet.
Jag ska plantera en druva. Hur fungerar det i sand och gräsklipp? Måste man vattna ofta?
Upphöjda bäddar--då behöver man väl inte gräva ner någon bit? Hur fungerar det? Man kan väl inte ha någon låda för det måste väl vara öppet i botten.
Man behöver väl bara ta bort grässvålen i så fall?

Vad ställer man växthuset på? Kan man ställa det direkt på marken? Efter att ha tagit bort gräset förstås. Ska man ha någon sarg av någon sorts stenblock eller?

Jag har tusen korkade frågor till.

Barbro wink.gif
fiffigafrun
Innan vi byggde vårt så ställde jag tusen frågor här på forumet så jag känner mig manad att därför ge en utförlig instruktion hur vi gjorde med vårt växthus som finns i zon 6. Du får titta på bilderna så förstår du lättare hur jag menar...

Växthuset är en byggsats från Florum i Burträsk, rek varmt, fin kvalitet o genomtänkt konstruktion. Överkomligt pris för att vara i trä också.

Mitt växthus

1. Började med att gräva ur ca 50-60 cm (vi har rätt lerig jord som kan "röra" sig lite), grävde ca 30-40 cm utanför växthusets storlek.

2. Fyllde på med grus, 2 lager m markisolsering och sen ännu mera grus. Innan gruset fylldes på drog vi in kabelrör för elkabel samt en s k PEM-slang för vatten (och i denna en frostskyddskabel).

3. En sockel i lecablock grävdes ner i gruset en bit, till ca hälften.

4. En syll av tryckimregnerat virke spikades fast ovanpå på lecasockeln.

5. I syllen fästes sedan själva växthuset.

6. Sen har vi lagt golv av gammalt murtegel. Stenmjöl under för att plana ut och för att fylla ut mellan stenarna.

7. Tegelgolvet har inte lagts i hela växthuset utan vi sparade ur för upphöjda odlingsbäddar i trä. På så sätt slapp vi gräva oss ner i backen och får bättre arbetshöjd samt att jorden blir fortare varm på våren. I odlingsbäddarna som det endast är marktäckväv o grus under kommer jag mest odla tomater, gurka o sådant, dvs inget som skall övervintra. Bäddarna skall fodras m kraftig plast för att hålla lite längre.

8. Innan vi la tegelgolvet så grävde vi en rätt rejäl grop o tog bort markisoleringen o fyllde på m jord, längst in mot gaveln. Där har jag nu planterat en vinstock Zilga (ska tåla -35). Fick rådet på plantskolan att plantera ner denna i backen för att annars blir det för kallt om "fötterna" och den klarar sig inte då. Alltså INTE i de upphöjda odlingsbäddarna.

9. Odlingsbäddarna och hyllorna är anpassade i mått efter Willabs breda resp smala underbevattningsbrickor (rekomenderas!) Dessa kommer att användas vid förkultivering på våren. Hyllorna på långsidorna kan tas ner sen när tomater o gurkor behöver höjden. I odlingsbäddarna har jag tänkt blanda sand, gräsklipp, kogödsel o planteringsjord.

/Karin
TeliaNet
om du vill ha ett växthus utan arbete så ska du välja ett i aluminium m. kanalplastfönster.
ett i trä m. glasfönster kräver mer arbete och försiktighet, även att ett äkta i trä är snyggast.
Ewa smålänska höglandet
Jag har kämpat sen den 17 april, då jag tog första spadtaget.
Jag beställde ett Willab Eurosere maxi 4, fyrkantig med sockel, ett knallgult med svarta lister, Just nu håller jag på att lägga svart marktegel som golv.
Då jag har djuptgrävt 70 cm för att få det frostfritt har det tagit sin lilla tid och inte har det varit bättre med allt regnande, öst, öst, öst vatten varenda dag (paddan fastnade i leran). Vallgravar runt växthuset hela sommaren, flott ska det va

/Ewa zon 4-5
Barbro i Umeå
Tack för Fiffiga fruns utförliga svar. Jag har tittat i ditt album redan men det var jättebra med instruktionerna.
Jag bävar för grävningen.

wub.gif wub.gif wub.gif wub.gif
Hälsningar Barbro wacko.gif
fiffigafrun
Vi hyrde en minigrävare faktiskt, så själva grävandet var inte så jobbigt. Men att frakta undan all uppgrävd jord var desto värre...
Ewa smålänska höglandet
Det är ju fusk tongue.gif
Jag har grävt för hand i månader wacko.gif

/Ewa zon 4-5
fiffigafrun
Duktigt jobbat att gräva för hand, men lite grävde vi faktiskt för hand också... Men hade jag grävt bara för hand hade nog inte växthuset kommit upp förrän i augusti.
Ewa smålänska höglandet
Det gjorde inte mitt heller,
men med en tomt omgärdat av höga häckar, stenmurar och stentrappor så gick det inte att komma in med ens en liten grävare, men nu står det på plats och jag är så lycklig

/Ewa zon 4-5
kerstin z5-6
Och om vinrankan du ska ha är av sorten Zilga eller zukribe är det helt onödigt att odla den i sand , eftersom den överlever ute i lerjord
Bra jord i växthusbädd lär sätta fart på den smile.gif
lisselbo
Gissa en som grävde som en galning wacko.gif ( för hand ) för att få det färdigt snabbt, 10 kvm växthus. Är väl lite av att " börjar jag idag så ska det vara färdigt igår ". Min familj blir lite trötta på mig ibland eftersom jag har svårt att släppa ett projekt innan det är klart. Men efter ca 2 veckor så stod det där redo att ta emot mina tomater, paprikor, physallis och chilisar.

Fler bilder när det är färdigt finns i mitt album.
mvh Marie
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon