Innan vi byggde vårt så ställde jag tusen frågor här på forumet så jag känner mig manad att därför ge en utförlig instruktion hur vi gjorde med vårt växthus som finns i zon 6. Du får titta på bilderna så förstår du lättare hur jag menar...
Växthuset är en byggsats från Florum i Burträsk, rek varmt, fin kvalitet o genomtänkt konstruktion. Överkomligt pris för att vara i trä också.
Mitt växthus1. Började med att gräva ur ca 50-60 cm (vi har rätt lerig jord som kan "röra" sig lite), grävde ca 30-40 cm utanför växthusets storlek.
2. Fyllde på med grus, 2 lager m markisolsering och sen ännu mera grus. Innan gruset fylldes på drog vi in kabelrör för elkabel samt en s k PEM-slang för vatten (och i denna en frostskyddskabel).
3. En sockel i lecablock grävdes ner i gruset en bit, till ca hälften.
4. En syll av tryckimregnerat virke spikades fast ovanpå på lecasockeln.
5. I syllen fästes sedan själva växthuset.
6. Sen har vi lagt golv av gammalt murtegel. Stenmjöl under för att plana ut och för att fylla ut mellan stenarna.
7. Tegelgolvet har inte lagts i hela växthuset utan vi sparade ur för upphöjda odlingsbäddar i trä. På så sätt slapp vi gräva oss ner i backen och får bättre arbetshöjd samt att jorden blir fortare varm på våren. I odlingsbäddarna som det endast är marktäckväv o grus under kommer jag mest odla tomater, gurka o sådant, dvs inget som skall övervintra. Bäddarna skall fodras m kraftig plast för att hålla lite längre.
8. Innan vi la tegelgolvet så grävde vi en rätt rejäl grop o tog bort markisoleringen o fyllde på m jord, längst in mot gaveln. Där har jag nu planterat en vinstock Zilga (ska tåla -35). Fick rådet på plantskolan att plantera ner denna i backen för att annars blir det för kallt om "fötterna" och den klarar sig inte då. Alltså INTE i de upphöjda odlingsbäddarna.
9. Odlingsbäddarna och hyllorna är anpassade i mått efter Willabs breda resp smala underbevattningsbrickor (rekomenderas!) Dessa kommer att användas vid förkultivering på våren. Hyllorna på långsidorna kan tas ner sen när tomater o gurkor behöver höjden. I odlingsbäddarna har jag tänkt blanda sand, gräsklipp, kogödsel o planteringsjord.
/Karin