Full version: Bladselleri
essla
Hej!

Jag har osdlat all denna bladselleri..men har inte en aning om vad man ska gra av den? Behver ALLA tips och rd jag kan f!

MVH Essla!
KURT
Stjlkarna kan man skiva och frvlla (i lttsaltat vatten) och frysa fr att sedan anvnda i grytor och soppor.
essla
Hej Kurt!

Tack fr svar!
Nu kommer jag med en jtte dum frga...
frvlla kokar man tills det blivit mjukt d?
Frlt men jag har inte riktigt koll p det...n...
Men skam den som ger sig =)
/Helena
KURT
Tekniskt sett s behver man bara koka s att det blir genomvarmt (ngon minut), det viktiga med frvllningen r att man vrmer s att man stnger av all naturlig biologisk aktivitet i grnsakerna(inhiberar alla enzymer).

Om man sedan vid frvllningen kokar s att det r "lagom mjukt" eller vljer att gra det nr man sedan tar upp grnsakerna och tillagar dem har ingen betydelse. Nr det gller bladselleriskivor s skall de nd inte koka lnge, s om man frvller dem i 2 min s r de i princip klara.
essla
Hej igen!

Du r ju haj p det dr! Lagat mycket med bladselleri?
Har en till frga om du orkar svara igen....
Hur mycket av plantan ska jag anvnda?

MVH Helena
KURT
Man kan anvnda hela plantan (utom den nedersta stockiga delen) , men toppbladen passar ju bttre ra i sallader, inte mycket att koka.
essla
Tack fr hjlpen!
r en smula visare nu =)
MVH Helena!
Detta r en "enklare" version av forumet. Fr att se forumet med formatering och bilder kan du klicka hr.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon