Full version: Dela Akleja?
Maria zon 6
Jag har hört att Aklejan skall förökas med frön, men nu undrar jag om någon har erfarenhet av att dela Aklejan och därigenom föröka den?

Jag har nämligen en planta som är på tok för stor och skulle verkligen behöva dela på den. skadar jag den då? Kan jag få ut ytterligare en planta av den som jag gräver upp, eller blir den för svag?
kerstin z5-6
Alla perenner utom de med pålrot går bra att dela .-Akeja har ingen sådan -dela på du smile.gif
lolo
Hej! Vilka växter har pålrötter, Kerstin? Tacksam för svar då jag är nybörjare i trädgårn./Ann-Louise i Vännäs
kerstin z5-6
tex ..Papaver orientale, Jättevallmo,brudslöja , Baptisia australis -färgväppling , Strandtrift , Kungsljus , Crambe cordifolia stäppkål , Bergvallmo , Bitterrot-Lewisia mfl -generellt gillar ej att flytta eller delas -Det kan dock gå bra om man gräver djupt)
De växter som är torktåliga som Alpmartorn mfl är ofta försedda med pålrot biggrin.gif
Maria zon 6
Tack Kerstin!
Nu kan jag lugnt sprida min akleja!!!
lolo
Tack för svaret, Kerstin! mvh Ann-Louise
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon