Full version: Zilga i altantaket?
neptun
Jag har just planterat en zilgadruva utanför min altan.
Hur ska jag beskära denna år från år så att jag får den att växa in under altantaket som var min tanke.
Taket är 2.20 högt och 5m brett, 3.30 in till husvägg.
Tänker mig att rankan ska växa upp 2.2m och sen 5 m åt sidan.
Sen ska sidogrenar ledas in på takstolarna som är 3.30 in mot huset.
Jag har aldrig pysslat med druvor innan, börjat läsa här nu efter planteringen.
Är det möjligt att få den att växa så mycket som jag vill, eller ska jag sätta flera?
Ska jag beskära den nåt nu vid planteringen?
Åsa, mälardalen zon 2
Zilga växer inte riktigt som de vanliga vinrankorna den växer mera buskigt, det brukar komma många skott nerifrån och jag tycker inte att man får de där grova stockarna som ex. Himrod har. Jag har låtit min zilga växa ganska fritt och jag gallrar bara ur den när den blir för tät + jag har varit tvungen att ta in den lite. Just nu är den nog runt 2,5-3m hög och ca 4m bred trots att jag gallrade ur den ganska hårt förra senhösten + på försommaren pincerade jag den ganska hårt. Den har just nu ca 100 klasar som är blå men inte riktigt klara att äta.

Zilga efter en hård pincering tidigare i sommar

Bild på klasarna tagen för ett par veckor sedan

Jag beskar inte min vinranka vid planteringen, det tog ca 3-4år innan den började producera frukt.

Vinrankor går ofta bra att beskära så att de passar till miljön man har bara man kommer ihåg att ska man klippa i förvedade delar så ska man göra det på senhösten, vinrankor är blödare.
neptun
Tack för svaret!
Ursäkta en novis, men vad innebär pincering?

Förstår jag rätt, om det inte går att dra fram en stock så som man beskriver på andra ställen på denna site, just med Zilga?

Jag hade annars trott att jag skulle försöka få fram en stock som gick upp till taket och sen efter hela takets längd, sen skulle det växa ut rankor varje år från den in under taket.
Är jag ute och cyklar?
Har jag satsat på fel druva?
Nedan en enkel skiss hur jag tänkte mig det hela.
Åsa, mälardalen zon 2
Pincering = sommarbeskärningen då man klipper in örtartade skott:

http://www.odla.nu/bar/vindruvor.shtml

Det kan nog tänkas att det kan gå att tvinga in zilga i den formen, man måste nog då se till att ta bort alla skott utan ett som kommer nerifrån marken och försöka tvinga växten att satsa all kraft i det skottet som blir kvar. Andra vanliga vinrankor tror jag dock skulle vara enklare att få in i formen men bor du lite längre norrut (hittar ingen info om vilken odlingszon du har)kanske du inte har något val. Bor du i södra sverige skulle en vinranka som ex. Himrod gå lättare att få upp i den formen.

Är det en nyplanterad vinranka så låt den få etablera sig en säsong innan den klipps. (vinrankor ska hellst planteras på våren.)

Himrod (bild tagen för många veckor sedan, nu är den nästan helt ätmogen)

neptun
Jag bor i Västerås zon 3 antar jag att det är.
/PA
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon