Jag har provat att sätta svartrötter i år och de har tagit sig fint trots den kalla inledningen på sommaren.
Nu har jag läst att man inte ska skörda förrän i slutet på oktober och man kan även låta dom stå kvar och skörda på våren.
Ni som har erfarenhet - hur har ni gjort?
Jag har inte odlat svartrötter men jag kan tänka mig att det kan vara lite svårt att förvara dem inomhus under längre tid. Vill man äta så bör man ju skörda, men annars står de nog bra kvar ute.
Förra året tog jag upp dem i samband med höstgrävningen (vilket var i mitten av oktober). Lagring var inte att tänka på eftersom jag åt upp dem på tre dagar (nästan som godis).
Mmmm, jag har världens godaste recept på svartrotsgratäng! Helt beroendeframkallande! Så när rötterna väl är uppe så lär de försvinna i ett nafs!
Jag gör nog som du Ninni och tar upp dem i samband med höstgrävningen i så fall. Var det svårt att få upp dem? Jag har hört att det kan vara risk att de går av och att man ska ta det försiktigt.
Kan du dela med dig av gratängreceptet

. Har odlat svartrötter för första gången i år jag med.
Jag har ju lerjord, så det var svårt att få upp dem hela. Fastän jag satte ner grepen så långt jag kunde gick några av ändå. Fast den här sommaren kanske de inte har hunnit växa sig så långa :-)
Om man inte ska lagra dem, så gör det ju inte så mycket att de går av. Man får gräva runt ordentligt sen, så man inte missar någon godbit.
Sitter på jobbet just nu. Men jag lovar att lägga in receptet ikväll ejjan! Lägger det under "Recept" så hamnar det på rätt ställe.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.