Mica548
Hej!
Vi ska ta ner ett antal träd på tomten (genom en firma) och tänkte köpa en klyv för att underlätta och säkra "huggandet".

Eftersom vi inte tänker klyva så ofta (nu en rejäl hög och sedan en sväng om året för braskaminsmys), så är vi inte intresserade av en superavancerad variant.

Vad ska jag titta på när jag ska köpa en?
KURT
Sök i Bygga hus forum, det har varit en diskussion där. Naturligtvis skall man undvika den äldre farliga modellen med en skruv. De flesta hydraliska klyvar ha bra tryck, endel billiga har dålig arbetshöjd (man får i princip stå på knä!), och är lite allmänt klena. På många klyvar man kan byta "mothåll" så att man antingen klyver kubben i 2 eller i 4 delar (man slipper då köra grova kubbar 2 ggr).
gammelnalle
Om du inte skall göra mer föreslår jag att du försöker hyra en !!!
Jag hyr själv TROTS att jag gör av med 25-30m3 /år...
En RIKTIG klyv som orkar med kostar MINST 10.000 ... det blir många gånger jag kan hyra den innan jag skulle ha betalt den..
En rejäl klyv är dessutom lätt att handskas med, lagom höjd, inget som löser ut när det "går för tungt".
Den kräver dessutom underhåll. Olja som skall kollas/fylla på, byte av slangpaket, ventilpaket osv.
Kolla med dina grannar om de känner till var du kan hyra en för en eller ett par dagar.

björn
Tesa
Min sväger köpte en på Jula för inte alltför mycket pengar..nån tusenlapp eller så tror jag.....och han eldar nog en 10-15 kubik om året....funkade tydligen bra eftersom han inte kom och lånade vår traktordrivna som han gjort annars..
gammelnalle
Julas: 1995:-
http://www.jula.se/Butik/docs/Mallar/mall6...004&dept_id=SE-

verkar ju iofs helt Ok... men höjd: 49 cm.. (det är undre knäna...)

men visst: för några säckar brasved...

och jag glömde visst att hälsa dig
Välkommen !!!!

Redigerat: OOOOPPPPS: Länken funkar visst inte...
gå in på http://www.jula.se och sök på vedklyv...
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon