Full version: Sammetshortensia
Elihe
Har kommit hem med en sammetshortensia!! O nu undrar jag hur mycket sol tål den. är det någon som har en sådan i sin trädgård? Tål den ingen sol alls eller klarar den lite grann??
Nyfiken i en strut
huh.gif tongue.gif wink.gif
Maria R
Ska försöka mig på en översättning: I den danska "Haven Traer og buske" står att läsa att Hydrangea aspera ssp. sargentiana på en "lätt skuggad växtplats på en fuktighetsbevarande lätt sur jord ger en flott planta med en osedvanligt frodig virkning (växt?) Om växtplatsen inte är i ordning blir det en torr och trist buske."
I Botanica står att läsa generellt om Hydrangea, att de "behöver skugga eller halvskugga, annars blir blad och blommor svedda, och även om jorden ständigt bör hållas fuktig och humusrik, bör den vara väldränerad."

Nu finns det ju vissa Hydrangeor som visst trivs i sol, men halvskugga är nog ett säkert kort vad gäller Sammetshortensia.

Vidare rekommenderas att den planteras tillsammans med surjordsväxter.
Verkar vara en utsökt buske för ett woodland!

Mvh, Maria R
thomaswahlqvist
Har haft min i halvskugga, det räckte inte, den blev solbränd och ful.
Nu står den i rhododendronjord i skuggan och växer bra.
Tog och bröt av ett litet skott i våras (vid marken) och satte i en kruka med påse runt, vipps så har jag nu två st.
Får jag vara lite o fin och fråga vad du gav för din och hur stor var den?
Dom kan bli jättestora och bladen blir bara större och finare med tiden.
Ölandshälsningar Thomas
Elihe
Hej Thomas!
Min lilla Hortensia kostade 249:- o är ca 40-50cm hög med 3 stammar o fina ljusgröna blad. Den får lite sol på morgonen o lite på eftermiddagen så jag hoppas den klarar sig utan fula blad. Den står i en rododendron rabatt o lyser upp. Har du din i helskugga o hur blåsigt? Jag är lite rädd för att det kan blåsa en hel del västanvind där min står.
Hälsningar från Linköping
rolleyes.gif rolleyes.gif smile.gif
thomaswahlqvist
Min står hyfsat vindskyddat, om man nu kan säga så om en trädgård på en kulle, och kullen ligger på Öland.
Jaaa, dom är dyra men du skall se att redan nästa år så sätter den fart.
Ta och nyp av ett skott vid roten på försommaren och gör som jag nämt.
Alltid finns det någon som blir hlad om du delar med dig eller byter till dig nåt annat.
Och visst är det roligt att föröka de lite dyrare växterna själv.
Ölandshälsningar
thomaswahlqvist
Ljusgröna blad???
Mina är mörkgröna men nya skott är ljusgröna, samma för dig?
Elihe
Hej!!
Alla bladen har en vacker gulgrön nyans- beror kanske på att den är så liten än. Hoppas inte det är något annat. den ser i alla fall frisk ut.
MVH smile.gif smile.gif rolleyes.gif
Mia, zon 3
Elihe/Bettan - du bor i Linköping, eller hur? Har jag helt fel om jag påstår att de har sammetshortensia i Trädgårdsföreningen, i "rundeln" vid stora ingången? Där står den nog i ganska blandat läge, och jag har för mig att den var lite tilltufsad också.... Har du inte för långt dit, så gå och titta. Hittar man bara rätt person att prata med där så är de kunniga också.
Elihe
Hej Mia!
Kul att du sett det! Det har nämligen inte jag så nu måste jag dit o titta. Det är på plantskolan i Trädgårdsföreningen som jag köpt min sammetshortensia!
Bor du själv i Linköping?
MVH
biggrin.gif biggrin.gif rolleyes.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon