yla

här finns en bild till på den o lite om hur den uppförde sej

kan någon tala om va de va för en typ
kaxig va den iallafall rolleyes.gif rolleyes.gif
amaira
Nä, det kan jag inte. *nyfiken*

Lustig typ.
*Felix matte*
Så vacker den är..Men...nej inte heller jag vet vad det kan vara för typ unsure.gif
yla
den va snabb som attan må ni tro
o jag hoppas verkligen nån vet va de e
för jaghar aldrig sett en sån kaxig typ rolleyes.gif
yla
jaghar hittat nåt som heter Staphylinidae o det kan vara en sån eller i familjen men jag hittar ingen bra bild så jag kan inte vara säker
o jag skulle vilja veta vad den göör
*Felix matte*
Den här hittade jag på Googlesök. Visst är den väl lik din.

Nu borde bilden vara synlig för alla.
yla
jo lik e den väldigt lik
men va stod de om den då huh.gif
stod de nåt
tänk att jag iallafall kunde lista ut släktnamamnet då men va göööörden rolleyes.gif
amaira
Jag kan inte se, Agneta! *vill se*
yla
om det är så att det är en sån som jag tror att de kan vara så är den bra mot bladlus o annat,,så jag kanske har hittat rätt sort o då skulle det vara kul o få veta vilken av de 800 som finns som de va jag fotade ellerhur

Kortvingar
Staphylinidae.

Inom den största skalbaggsfamiljen kortvingar räknar man med ca 800 olika arter och former. De har alla de korta förkrympta täckvingarna som gemensamt kännetecken och endast en del av den långsträckta, rörliga bakkroppen är täckt. Kortvingarna är snabba rörliga djur där både larver och imago är utpräglade rovdjur. Alla utvecklingsstadier hos bytet kan falla offer. Bladlöss och många andra slags insekter liksom kvalster, sniglar och maskar ingår i deras meny. En vanlig och nyttig art är Aleochara bilineata vars larver lever parasitiskt inne i puppan hos grönsaksflugor (se kortets framsida).
*Felix matte*
CITAT (amaira @ 03-09-2004, 22:32)
Jag kan inte se, Agneta! *vill se*

Ser du inte den här ... (seg server...ny bild fr. album)
amaira
Hej Agneta! Nä, jag ser inte "den här" i sista inlägget. Men nu ser jag den första bilden som jag inte såg igår, så det gör inget smile.gif .

CITAT
En vanlig och nyttig art är Aleochara bilineata vars larver lever parasitiskt inne i puppan hos grönsaksflugor (se kortets framsida).

?????

"Se kortets framsida" ??? *Vill se*

kramisar från envisa amaira, hon med ögon som vill se
*Felix matte*
Oldwolfie...undras om det inte är en Staphylinus erythropterus

Länkar ... tyvärr på språk som jag inte behärskar.
Gossen Ruda
Instämmer nog med Agneta, den eller en nära släkting om det finns nån sådan. Kortvingar är inte min grej så att säga.
yla
hello juppp en sån verkar det vara jo
men språket kan ju inte jag heller men de gör inget rolleyes.gif
nu vet jag vad det är
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon