Fru Frö
Går i funderingar på att gräva ner en clematis som sällskap till blåregnet.... har en pergola över grinden in till tomten som är mest kal.... jag planterade blåregnet förra somaren, så det tar väl några år innan den kommer upp. ... sad.gif Dels vill jag ha något som klär pergolan grön snabbt om våren och dels något som tar över blommningen när blåregnet gjort sitt smile.gif
Har en clematis "summer snow" som jag funderar på att flytta dit, men den ska ju beskäras...... och det gör man väl inte med blåregn... eller? wacko.gif Man vill ju inte stå och svära över allt trassel av det som ska bort och det som inte ska bort när beskäringen ska ske,......
blink.gif blink.gif wacko.gif
Viveka
Efter vad jag har hört skall blåregn beskäras väldigt hårt varje år, om det ska bli några blommor alls.

För övrigt tror jag inte det blir så stora problem att hålla isär de båda plantorna, eftersom de kommer att vara rätt olika i växtsättet när blåregnet väl etablerat sig (de plantor jag sett liknar mest en vinstock med grova stammar, medan clematis alltid har rätt tunna rankor).

Det är ju vanligt att låta storblommiga clematis växa ihop med klängrosor, och även där bör ju clematisrankorna dras bort varje år.
kristerh
Inte behöver du väl klippa summersnow wink.gif det gör aldrig jag, det är klart att den blir rätt så hög men det kommer oxså nya skott från marken samt att den grenar sig rätt friskt från gammal ved, om du vill föryngra den kan du ju kapa av nån av de äldre grenarna från marken och låta dem vara kvar, den täcks snabbt av nya skott som täcker de döda grenarna, dessutom får de nya skotten något att klättra på sleep.gif
krister
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon