adamos
Har för första gången provat att driva upp Fuchsior, köpte 2 st. 4cm höga sticklingar och tänkte att av detta kan det inte hinna bli så mycket av. Men tänk hur fel jag hade, de växte så det knakade och jag tog ytterligare sticklingar av dessa under försommaren. Stor som en badboll är den största. Änglatrumpet införskaffades också för första gången, köpte en liten planta ( ca 25 cm hög) och den har nu passerat 1,80 m. och idag så upptäckte jag att den har knoppar på gång. Har lagt in några bilder i albumet, även det var första gången. Ska försöka återkomma med fler bilder på trumpeten när den blommar (om den nu hinner innan kylan kommer). Ha det så bra!
Adamos
Helen i Piteå Zon 5
Visst blir man lycklig då man lyckas? Fina bilder på dina fuchsior och din änglatrumpet. smile.gif /Helen
gutta
Fuchsior är tacksamma som ettåringar men lyckan att få dem att övervintra är ännu större! Bär in dem när frosten kommer och låt dem få det så ljust och svalt som möjligt. Min överlevde förra vintern (i Luleå=noll ljus dec-jan) trots att vi inte fick ner temperaturen till mindre än 15 grader i rummet där den stod.

Jag har också haft fuchsior i plantkärl i sommar som inte är flyttbara. De blev mycket stora men frös ihop för tre veckor sedan. Vart har man flyttat egentligen? Frost i tidig augusti? Suck.

Lotta
adamos
CITAT (gutta @ 03-09-2004, 21:33)
Fuchsior är tacksamma som ettåringar men lyckan att få dem att övervintra är ännu större! Bär in dem när frosten kommer och låt dem få det så ljust och svalt som möjligt. Min överlevde förra vintern (i Luleå=noll ljus dec-jan) trots att vi inte fick ner temperaturen till mindre än 15 grader i rummet där den stod.

Jag har också haft fuchsior i plantkärl i sommar som inte är flyttbara. De blev mycket stora men frös ihop för tre veckor sedan. Vart har man flyttat egentligen? Frost i tidig augusti? Suck.

Lotta

Hej
Att de ska övervintra svalt har jag hört men ska de verkligen ha ljust? Är det inte så att de ska stå så mörkt som möjligt?
Helen i Piteå Zon 5
Du kan övervintra dina fuchsior mörkt men då får det inte vara varmare än ca. 5-7plusgrader, är det nu varmare än det måste du ha extraljus. Ska du övervintra dom mörkt så ska du "blada" av dom då du tar in dom för vila, jag duschar även av ALLA mina plantor med Pyrex så dom inte drar in ohyra. Står plantorna ljust så har du dom vintergrön och då faller en del blad bort av sig själv. Lycka till! /Helen
adamos
CITAT (adamos @ 03-09-2004, 19:48)
Har för första gången provat att driva upp Fuchsior, köpte 2 st. 4cm höga sticklingar och tänkte att av detta kan det inte hinna bli så mycket av. Men tänk hur fel jag hade, de växte så det knakade och jag tog ytterligare sticklingar av dessa under försommaren. Stor som en badboll är den största. Änglatrumpet införskaffades också för första gången, köpte en liten planta ( ca 25 cm hög) och den har nu passerat 1,80 m. och idag så upptäckte jag att den har knoppar på gång. Har lagt in några bilder i albumet, även det var första gången. Ska försöka återkomma med fler bilder på trumpeten när den blommar (om den nu hinner innan kylan kommer). Ha det så bra!
Adamos

Hej
Väntar fortfarande på att trumpeten ska slå ut. sad.gif Har lagt in en ny bild i albumet på en nu blommande Fuchsia (Royal Mosaic)
Ha det!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon