|
Full version: vad blommar
kerstin z5-6
03-09-2004, 20:41
Hos mej är det denna mfl Platycodon Men de är sena i år
TeliaNet
03-09-2004, 21:14
hos mig blommar fredskallorna för fullt.
andersen
03-09-2004, 21:17
Och hos mej dalia, dom är mycke fina just nu.
brittmarie
03-09-2004, 21:21
Ringblommorna och astrarna är jättefina. Det är även luktärten och krassen fullt med blommor ock knoppar. Men doftklinten tänker nog sluta blomma snart.
Liljan Stargeiser och rosa temynta . Ålandsroten blommar för första gången!!  haft som liten i flera år, men nu ....
Hos mig blommar de här,plus alla Dalior,de visar jag i morron. Bommor i september
Kronärtskockorna blommar och är 2,5 meter höga! Mvh Fenja
Just nu eller rättare sagt ännu blommar; Törnrosas kjörtel i full prakt, azurriddarsporren sky lights, nävorna är finare än aldrig förr mfl. Ja, också min stolthet... slingerstormhatt Massor av blommor som är så stora.  Mer bilder under vår/sommar -04.
Här blommar näckrosorna som bäst, fuchsia (förstås), höstastern har börjat. Mina remontantrosor har en och annan - de gav väl allt i somras då de var så fantastiskt vackra med vällande överflöd. Rosen Grand Hotel har haft ett senkommet storhetsvansinne, men börjar ge med sig. Vinsterkyndeln, pepparmynta och de andra myntorna, och anisisopen. Kryddornas blommor är mumma för fjärilarna, bina, humlor, blomflugorna och de andra av mina vackra småvänner. Nere i hagen är det rödklinten som lockar insekterna, tillsammans med kärringtand och några senkomna röllekor. Det är inte så mycket som blommar i min trädgård nu. Jo, jordärtskockorna förstås (Fenja, du skrev fel  ), dessa höga och lättodlade solrossläktingar med sina goda knölar under jorden. /amaira.
Kattfot
04-09-2004, 17:17
Dahlior Ringblommor Rudbeckia Höstflox Tigeröga Lejongap Ettårig riddarsporre och ettårig stockros (båda direktsådde jag lite sent) Doftliljorna hänger fortfarande med Höstastern är på gång, likaså kärleksörten
kerstin z5-6
04-09-2004, 17:33
Och John Franklin är sist ut av rosorna i år
Helen i Piteå Zon 5
04-09-2004, 17:48
Hos mig den 2:dra knoppen av Buskvallmon, klättrande Stormhatt 2 sorter, Temyntor, Cannor generalis, vit Hängpimpinell, Blodtopp, Hostor, olika Liljor, Balkanmalva, Axmalvor, Purpurklätt-vit,rosa, Astilbe, Älggräs, Kungsljus m.m. Då man tittar efter så är det ganska många sorter som är som finast just nu, kul! /Helen Ange en titel på hemsidan
Ja, naturligtvis Amaira  !! Precis som med "slemlösande höstmedicin"... Jag skriver lika illa som jag pratar - till mina vänners oerhörda förtjusning! Mvh Fenja
gammelnalle
04-09-2004, 20:47
kan inga blommor.. men mitt grösaksland blommar... glömde visst diverse grönsaker... men jag har lärt mig en hel del ( borde vara fullärd efter alla misstag...) tills nästa år.. Och trots all missar: JAG NJUTER av min trädgård, även av mina misstag, och ogräset som blommar SÅ vackert....
zaaritha
04-09-2004, 21:05
Rosor: Rumba o White Lady. Olika kryddväxter, 4 st. Läkemalva o strimmalva. Solrosor. Rudbeckia. Gullris. Lysing. Jättebalsaminer. Tagetes. Penseér. Violer. Petunior. Fuchsior. Pelargonier. Begonior. M.M
Inga från Närke
05-09-2004, 09:02
Detta blommar bl.a. hos mig.  Tyvärr blir inte bilden så stor men kolla i albumet Trädgård 2004 och från datum 04-09-03 ser ni vad som blommar hos mig just nu. /Inga
kerstin z5-6
05-09-2004, 10:24
javisst ser jag ! De blommar här med - är så fina med sin klara färg !  Roligt att se vad som finns hos er alla nu på sensommaren -höst vägrar jag skriva -än ..
Helen i Piteå Zon 5
05-09-2004, 13:18
CITAT (Exotic @ 05-09-2004, 11:35) Åhhh, vad "avis" jag blir på er som har stamros av Louis Bugnet, den skulle jag också vilja ha!!! Ska söka eter den nästa sommar. /Helen
CITAT (Helen i Piteå Zon 5 @ 05-09-2004, 14:18) CITAT (Exotic @ 05-09-2004, 11:35) Hos mig är det Någon ros-höstflocks-dahlior En som är på väg att slå ut.  :rolleyes: Min stamros Louis Bugnet Åhhh, vad "avis" jag blir på er som har stamros av Louis Bugnet, den skulle jag också vilja ha!!! Ska söka eter den nästa sommar. /Helen Lycka till med jakten Det var Kerstin zon 5-6 som fick mig att slå till på LB
CITAT (gammelnalle @ 04-09-2004, 21:47) kan inga blommor.. men mitt grösaksland blommar... glömde visst diverse grönsaker... men jag har lärt mig en hel del ( borde vara fullärd efter alla misstag...) tills nästa år.. Och trots all missar: JAG NJUTER av min trädgård, även av mina misstag, och ogräset som blommar SÅ vackert.... Det är ja meningen med trädgård: ATT NJUTA av den.Det spelar ingen roll hur den ser ut,det är du som som skall tycker den är fin.
Höstrudbeckia, doftfunkia, axveronika, silvrig höstanemon... Fransgentiana - fast den är på upphällningen - och lite karpaterklockor också, som alltid...
Här blommar solrosor på balkongen och ökenros inne.
Maria i Helsingborg
06-09-2004, 09:08
Hos oss en hel del, liknande som hos er, men jag är riktigt avundsjuk på cala98 som har sina Stargazers NU. Våra är borta sedan månader. Vilken zonskillnad! Vad jag INTE önskade blomma var gladiolusen från det oranga blomsterpaket jag köpte i vintras. Jag planterade alla blommorna tillsammans i ett hörn för att få ett MAFFIGT intryck. Sanna mina ord. Intryck är ordet! Paketet bestod av oranga crocosmia - som vi inte sett röken av, oranga dahlior - som visst är oranga men VÄLDIGT bleka och oranga gladiolus - som är LAXROSA! Tänk er själva......
kerstin z5-6
06-09-2004, 13:11
Hihi -färgklick i alla fall  men man blir liite sur när det inte blir som man tänkt ...Mina liljor har vägrat slå ut ännu -de sena som liknar Stargazer  Det är sent för att vara här -vanligvis blommar de i augusti
vickeva
06-09-2004, 13:58
CITAT (Maria i Helsingborg @ 06-09-2004, 10:08) gladiolusen från det oranga blomsterpaket jag köpte i vintras. Jag planterade alla blommorna tillsammans i ett hörn för att få ett MAFFIGT intryck. Sanna mina ord. Intryck är ordet! Paketet bestod av oranga crocosmia - som vi inte sett röken av, oranga dahlior - som visst är oranga men VÄLDIGT bleka och oranga gladiolus - som är LAXROSA! Tänk er själva...... Bild tack!
I min trädgård blommar det en massa olika saker just nu men för att nämna några (d.v.s.) dem som jag vet namnet på,  så är det dessa. Petunior och Tagetes (har varit med sedan första maj) Rosor Dahlior Ringblommor Sommaraster Div. Sommarblommor Strandkrassing (tror jag den heter) Sömntutor Blomstertobak Violer Guldblomster Sedan är det en hel massa annat som jag inte vet namnet på som blommar. Har mycket gult och blått och lila färger. Inomhus är det mest Hibiskusar i olika färger, former och storlekar som blommar just nu. Ciczi
vickeva
06-09-2004, 16:14
Hos mig blommar höstanemon, malvor, blomstertobak, luktärt, rosor, clematis, gladiolus, lilja, hosta, en och annan vilsen näva och så maskrosor och sånt förstås...
Maria i Helsingborg
06-09-2004, 18:41
Vickeva skrev; CITAT Bild tack! Skyll dig själv  Tänk er ca 10 st gladiolus och 10 st dahlier.......
vickeva
06-09-2004, 18:53
WOW!!! Fast rätt så fräckt, lite uppnosigt sådär...
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|