Gunvor Nilsson
Min brudorkidé har en hyresgäst som inte går att vräka!.
Ett midsommarblomfrö har tydligen följt med i komposten när jag planterade om bruden förra våren. Så småningom började det spira en liten planta och några blad kom upp. Jag var där med saxen och knipsade - här skall inte komma nåt ogräs i min Finastina!
Skam den som ger sej tänkte nävan och sträckte på sej med nya, ilskna blad. Jag drog i den för att få bort den men den bet sej fast i orkidérötterna. O.K. du får väl sitta då din tjurskalle! tänkte jag som med jämna mellanrum reducerade bladen så den inte skulle ta överhanden.
Nåja, den gjorde faktiskt lite nytta också - när det blev för torrt i krukan så signalerade den genom att sloka med bladen. På så sätt hjälpte den ju också orkidén som inte kunde sloka.
Så där har den hållit på nu i över ettochetthalvt år. Den blommade nu i höst , en vek stängel med små blommor.
Nu får den sitta - dom verkar leva i symbios med varandra. Orkidén sträcker nu ut en knoppstjälk. Den kanske vill tacka för att den får behålla sin krukkamrat! wub.gif
Katrina
Vilken gullig historia!
Tack för den! smile.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon