Idag har jag fått ner den 1:a sådden i sina krukor. Jag sådde Skuggviolruta, vanlig Stjärnflocka och en Stjärnflocka i röda nyanser,'Rose Symphony'. Jag har tänkt gräva ner dessa sådder under snön, men hur länge ska dom vara ute? Ska jag ta in dem efter en - två månader eller ska jag låta dom vara ute hela tiden tills de gror? Det står Grotid: 2 - 15 mån. på Stjärnflockorna... Kan det ta så lång tid som 15 mån.? Vad har ni för erfarenheter av dessa?
abborrmaster
15-02-2003, 23:41
wow! De e ju längre än kokosnöt (9 mån.)
/Simon
Ja, jag vet... Det stod inget om det i katalogen, men på fröpåsen... och då var det så dags att få den upplysningen, hmmm... och jag som har så dåligt tålamod...
Åsa, mälardalen zon 2
16-02-2003, 08:54
Stjärnflockorna kan ta mycket god tid på sig när det är torra köpta fröer. Men sedan när man väl har plantor så frösår de sig rejält med färska frön ifall man inte knipsar bort de vissna blommorna, det kommer upp små plantor överallt åtminstone av den vanliga sorten, har inte provat 'Rose Symphony'.
Alpiner i Halmstad
16-02-2003, 10:01
Naturen vet bäst när plantorna bör komma upp.
Vi låter krukorna stå ute bakom en häck tills hjärtbladen flyttar på makadammen i krukorna.
Vi tror att avståndet mellan rotsystemet och första bladrosett bör vara så kort som möjligt. Får plantorna tillräckligt med ljus under de första veckorna blir det låga kompakta plantor.
M.v.h. Bernt
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.