Full version: GODA RÅD SÖKES!
limsa
Jag har inte riktigt fått klart för mig för- resp nackdelar med alla jordbädds-varianter man kan ha i ett växt.

Vissa har plattor/sten över hela golvet och odlar enbart i krukor, vissa har grävt ur och gjort rabatter på båda sidor, andra har upphöjda odlingslådor...
Att enbart odla i krukor har jag hört minimerar ohyre-problem, stämmer det?

Vad rekommenderar ni? Hur har ni gjort? Vad är ni nöjda med och mindre nöjda med?

Tacksam för många svar!
/Lena biggrin.gif
adamos
Hej
Jag har odlingsbäddar runt om i växthuset (3 sidor) och har aldrig haft några problem med ohyra. Har odlat på detta sätt i mer än tio år, jorden är ganska så sandblandad och jag täcker med gräsklipp 2 ggr./år. Brukar odla tomater, gurka (vilket gick helt åt h-vetet denna säsong) chili och ibland paprika. Har även en vinranka som växer där och som gärna vill ta över hela växthuset.
Adamos
Åsa, mälardalen zon 2
Jag odlar i markbäddar, fördelen är att det inte torkar ut så snabbt + jag kan utnyttja hela odlingsytan till 100%, jag kan peta ner rädisfrön och liknande i mellanrum.

Nackdelen är att det blir jobbigare att byta jord, odlar man exempelvis tomat varje år bör man byta ut jorden med jämna mellanrum med tanke på rotsårsnematoder, korkrotssjuka och liknande som man kan räkna med att få på tomaterna ifall man inte byter ut jorden.

(korkrotssjuka hos tomat är väldigt vanligt i hobbyväxthus, det visar sig genom att rötterna blir korkaktiga och vatten och näringstillförsel inte funkar helt bra vilket ger lite sämre tillväxt och lägre skörd än vad man fått ifall plantorna var friska. Orkar man inte byta jord kan man driva upp resisenta grundstammar och ympa tomat men det är inte alltid så lätt att lyckas med ympningen)
fiffigafrun
Jag har i o f s bara haft mitt växthus en säsong och då bara odlat i krukor/stora hinkar. Men jag har gjort upphöjda odlingsbäddar istället nu mest p g a att vattning blir lättare att sköta då. Räknar med att få byta jord nån gång men det får jag väl ta då. Upphöjda för att slippa gräva ner i backen och för att få bättre arbetshöjd. Den enda som är planterat i backen är vinrankan för den är ju flerårig o ska övervintra där ute.
Så här ser det ut just nu:

Odlingsbäddar
Lady Hamilton
Jag odlar isand och gräsklipp och har gjort det i 5år.
På våren tar jag bort det gamla gräsklippet och lägger på nytt i omgångar, när gräset är färskt värmer det bra. Sedan är det bara att odla, jag brukar även ställa krukor ovanpå om jag vill få plats med flera växter. sedan på hösten vintrar jag med nytt gräsklipp. Under detta nere i sanden går det utmärkt att övervintra te.x. Fuchior
Mot ohyra planterar jag tagetes mellan plantorna.
Vattningen är inga problem du ser när de behöver vatten o skulle du råka vattna för mycket ligger det inte kvar som i jord.
Hälsningar Hammis
Ann-Christine
Det är nog både för och nackdelar med båda. Jag har odlingsbäddar men dom 2 senaste åren har jag odlat i hinkar. Tycker det är bättre för mej för då byter jag jord varje år, med bäddar blir det lätt att jag låter bli. Men vattningen tycker jag nog är enklare om man har bäddar, det torkar inte ut lika fort då
Ingrid på Västkusten
Man kan odla i bädd och kruka sänker ner krukan i bädden så att rötterna kruker ur krukans hål.
I mitt nya växthus som enbart är på drömstadiet tänekr jag ha förökningsbäddar sant ca 10 cm djupt som står på ben biggrin.gif med automatisk bevattning och värmekabel...
marhog2
Hej
Det lät intressant det där med att övervintra t ex fuxior i sandbädden i växthuset. Berätta mer. Jag har precis monterat upp växthuset igen efter vår flytt då även det fick följa med.
trädgårdsnissen
Lady Hamilton
Det lät intressant det där med att övervintra t ex fuxior i sandbädden i växthuset. Berätta mer.

Jo jag gräver en ca 30-40cm djup grop och lägger något i botten t.e.x. säckväv. Sedan lägger jag ner de nerklippta plantorna utan kruka men med jordklumparna kvar.
Jag brukar knyta ett plastband lite löst runt varje planta med namn eller ett nummer (annars vet jag inte vem som är vem till våren)
Sedan lägger jag över resten av säckväven och en bit frigolit ovan på sedan gräver jag över med sand och täcker sedan allt med ett rejält lager gräsklipp.
Om man gör detta ute i typ en kompost eller rabatt gäller det att se till att det inte kommer ner en massa fukt= höstregn för då fryser det, ute isolerar sedan snön men i ett växthus blir det ju inte så där av gräset, men naturligt vis kan du slänga in lite snö om du vill.

Hälsningar Hammis
jåj
Hej.
Jag har valt systemet med odlingsbäddar och varvar med att sätta hinkar på dessa något år då och då. När jag har hinkar brukar det bli tagetes för att slippa rensa mellan hinkarna, kanske det är possetivt för jorden också?
Den tagetes som annars lär vara bäst ät "Mexikansk tagetes (Minuta)" hos oss hinner den inte att blomma men växer åtminstonde två meter lätt på frilan! den är tätt och ganska vid påminner om Thuja häcken på lite håll.

JÅJ
mulle
Jag odlar bara i krukor eftersom växthuset fungerar lite som ett lusthus också och eftersom jag tycker om att variera möbleringen.
Bevattningen är inget problem - jag har gjort det till en vana att varje dag ta en drink, öl eller en kopp kaffe i växthusets fåtölj och då passar jag på att vattna!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon