MRLINDELL
Som det växer! Nu har största Aburginen mognat och det är snart dags att ta den till matlagningen. Jag har ca 5 plantor och de är planterade i 5L krukor som stått på verandan på husets baksida.
De kräver VÄRME men inte så mycket som man påstår. Det går att dra upp dem på alla möjliga sätt. Bara vatten och ytterst lite gödning (Substral) sista månaden, 10-15 korn i veckan. De som fick blåkorn har skrumpnat i bladen, de Chili som fick blåkorn har bruna prickar på sig. De som fått Substral ser läckra och glansiga ut. Mitt val är alltså ENKELT!!

Måste passa på och visa min superstora Begoniablomma (20 cm i diamater) och stammen är 2 cm. En riktigt ruskigt stor Begonia. Mina Knölbegonior är fina men inte alls så stora.
Fialotta
Vilka läckra bilder...nu blev jag sugen på att prova att odla auberginer nästa år...trodde de va
jättesvårt......du verkar ha lyckas bra smile.gif
Fenja
Läckert och grattis! Var det inte auberginerna du funderade över om de ens skulle hinna mogna tidigare? Är stora begonian från en sådan där superlök?
Mvh
Fenja
MRLINDELL
Jo, jag tvekade om det någonsin skulle bli mogna Aburginer, men det blev det. De ser fina ut och har inga angrepp mer än lite hål på bladen från någon inkräktare. De har haft lite svarta bladlöss på bladen som jag spolat bort och som inte återvänt igen.

Begonian är från en vanlig påse lökar från plantagen. Jag hade 5 sådana och en planta blev superstor av någon anledning. Den har varit stor redan från början men man såg ingen skillnad på lökarna.
Fenja
20 cm, det är ju helt otroligt, var rädd om den knölen! Du får inte glömma bort att berätta om den blir lika ottofantisk nästa sommar.
Mvh
Fenja
MRLINDELL
Har idag smakprovat årets första Gyllenbär. En klocka hade öppnat sig i botten så jag knippsade av den. Den var helt gul och doftade vanilj på något sätt. Smaken var som väntat, bättre än köpta med mera frisk syra och eftersmak. RIKTIGT MUMSIGT!!!!

Som vanligt! Magen han före kameran, bilder nästa gång!!
Maria i Helsingborg
Vilka fina auberginer!!! Det måste vi ju prova nästa år när du nu lyckats så bra (Substral, INTE Blåkorn, ska jag lägga på minnet).......då har vi snart alla ingredienserna till ratatouillen wub.gif

Tjusigt!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon