Hej där ute i "trädgårdslandet"
Har en chili peppar växt å undrar nu hur jag tar hand om frukterna.
Kan jag torka dom på något sätt å hur?
skulle var jätte glad för tips. Vill inte gärna kasta frukterna å ja lär inte använda alla direkt.
Kram
Åsa, mälardalen zon 2
04-09-2004, 12:28
De gånger jag har torkat chili har jag tagit fram nål och tråd och trätt upp frukterna på tråden (jag har stuckit nålen i skaften på frukterna) och hängt upp i köket och det har gått utmärkt. Man ska även kunna frysa frukterna.
Man kan också lägga in dem i ättika eller i olja
Jag lade några i olja - oljan täckte inte riktigt allt - det möglade - så resten tänker jag frysa!!
ett råd jag fick var att styckfrysa dem - lägga i en burk och sedan plocka fram vid behov - det är ju sällan man behöver många!
Margith
09-09-2004, 20:49
Styckfrysa låter jättebra, men fryser du dem råa eller förväller du dem först?
Det där med att lagra i olja kan vara jättefarligt....det räcker med bara lite, lite förorening för att det skall kunna bildas botulismgift.....och som dom sa på TV...det giftet är så starkt att ett snapsglas räcker för att döda hela Sveriges befolkning
Norrland
10-09-2004, 18:55
Hej!
Jag gjorde som Åsa, tog fram nål och tråd och trädde upp chilin på tråden. Där fick dom hänga och torka!
Lite av skörden provade jag att lägga in hela i ättika. Men hur länge dom håller så vet jag inte riktigt!
Norrland
Ett litet tips till förvaring
Jag delade chilifrukterna och la dem på en bricka luftigt i utrymmet ovanför kylen och frysen, det finns ett luftutrymme där ovanför och det brukar gå att ta lös gallret som sitter i fronten. Där är det varmt och luften står inte stilla. Jag torkar både krydor, blomfrön och chilin där, i år har jag även torkat tomater där.
De fick först förtorka en timme i ugnen efter jag saltat dem och sen åkte dom upp ovanför kylen, de torkade snabbt och fint och jag har sedan lagt in dem i olja - men jag har inte smakat dem ännu....det blir spännande
hälsningar Lena i Umeå
Hej!
Jag glömde en liten detalj ang. chilin.
När den torkat klart så stötte jag den i mortel och la den i en fin glasburk, den är lika god nu som den var då den var nytorkad, fjolårets chili alltså. Det blev väldigt vackert eftersom jag tog alla mognadsgrader och följdaktligen fick både grönt, gult och rött i min burk
hälsningar Lena i Umeå
Mia, zon 3
14-09-2004, 06:51
Jag finhackar färsk chili och fryser in i små burkar. Då kan man skrapa ut med en gaffel det man behöver när man står vid grytan under vintern. Är ingen chiliexpert, så exakt hur det påverkar smaken vet jag inte alls, bara att det blir gott ändå.
Eleanor
15-09-2004, 20:44
Jag la en del av mina chilisar i frysen i fjol, bl a Jamaican Bell,som brukar vara en normalstark sort. Blev besviken när jag sedan tog upp & smakade & all styrka var borta

. Så det blir till att torka i år + att göra egen habanerosalsa/sås. Kanske får prova att frysa en HEEEET sort för att testa hur styrkan förändrar sig.
// Madeleine
Ingrid på Västkusten
16-09-2004, 07:04
Madelaine - Jamaican Bell varierar en hel del i styrka den kan vara mild den kan vara lite het och så lite emra het och variera så på samma planta!!!
Lägg in dem i honung istället - torra rena frukter rätt ner i flytande honung och så in i kylen vi har flera ÅR gammal honung med chili i som är helsmask! Både chilin och honungen ;-)
Hälsar Ingrid
Mia, zon 3
16-09-2004, 08:59
Blir honungen stark också?
Jag har 'Czechoslovakian Black' i år - kunde inte motstå svarta chilifrukter! Någon som har tips på användning? Hade dem på pizza, fast det blev lite menlöst....
Ingrid på Västkusten
16-09-2004, 10:53
CITAT (Mia @ zon 3,16-09-2004, 09:59)
Blir honungen stark också?
Jag har 'Czechoslovakian Black' i år - kunde inte motstå svarta chilifrukter! Någon som har tips på användning? Hade dem på pizza, fast det blev lite menlöst....
Jaaa- honungen blir stark och de första sex sju månadera är chilin som helt färsk när Du tar upp den ur honungen!!
Vet man int evad man skall göra så rök dem :-) rökt chilipulver är smaskens eller bara röktorkad hel chili med! Sök på chipotle

Hälsar Ingrid
Jag har torkat och gjort hemlagat chilipulver till vinters, starkt som bara den, men smakar guddomligt.
Jag kommer aldrig mer köpa chilipulver!!
lisselbo
24-10-2004, 18:09
Sweet chili
Hacka 5 röda chilifrukter med 5 vitlöksklyftor.
Värm ca 200 gram honung försiktigt med hacket.
Tillsätt ½ msk vinäger och låt svalna.
Häll på flaska och förvara svalt.
~~Marie~~
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.