annaridell
04-09-2004, 13:24
Hejsan!
Jag fick en kanna av mina föräldrar. Ingen av oss va säkra på om den skulle planteras ut. Den blev det i alla fall inte utan har stått i köpekrukan hela sommaren. Det har kommit små kannor bredvid den stora, men ingen blomma. Hur gör jag nu? Ska jag övervintra den eller ska den stå uppe som en krukväxt? Alltså, finns den som krukväxt eller var det utplanteringsväxt jag fick? Hittade artikel om skötselanvisning på odla.
Helen i Piteå Zon 5
04-09-2004, 14:22
Cannan är en knölväxt som du övervintrar inne, jag låter mina torka upp på hösten och strax innan det fryser plockar jag in dom och låter plantorna vissna ner. Klipp inte bort bladen förrän på våren då du tar fram dom för drivning igen, vilket jag gör i början av feb. Du kan antingen låta plantorna vissna ner i sin kruka eller så tar du upp dom och förvarar i en kartong svalt och mörkt, som en dahlialök. I feb. så klipper jag bort alla döda blad, planterar knölen strax under jordytan, vattnar 1 ggr. sen är det bara att vänta på att löken ska vakna och börja spira igen. Då tar du fram den och ställer den ljust och sköter den som en vanlig krukväxt. Jag planterar om den allt efter hur den växer, och jag ger en svag näringslösning varje gång jag vattnar. Har du fått en canna indika, så är blommorna små och ger frön som du kan plantera i feb. men är det en Canna generalis så får den större blommor men inga frön. Lycka till, hoppas du har fått några råd så du vet hur du ska göra. Jag vet också att en del aldrig låter Cannan gå till vila utan behåller den grön hela vintern ljust och svalt, men det har jag ingen erfarenhet av, så du får nog vänta att någon kan berätrtta för dig om det alternativet. /Helen
kerstin z5-6
04-09-2004, 17:30
Den klarar ljus och sval övervintring inne med , ser inte snygg ut o beh som helens dvs lite vatten o nystart i februari
Canna är en utekrukväxt -kan även planteras i rabatt som dahlia
Blir inga blommor inne eller i för liten kruka
anna_rispan
01-02-2005, 20:39
Nu har jag tagit upp min Canna från förvaring i matförrådet. När jag lyfte upp den ur krukan så var det inte mycket till rhizom eller rötter överhuvudtaget. Nätet runt pluggplantan satt kvar och det hade inte växt igenom. Kan det va nåt liv i det som var där i??
Har i allafall satt det i jord och vattnat. Det är väl bara o vänta och se.
Helen i Piteå Zon 5
01-02-2005, 21:10
Det finns inga rötter kvar av kannan från förra sommaren men en knöl bör vara där. Jag börjar med att klippa bort alla döda blad, skrapar bort det värsta av den gamla jorden, fyller en ny kruka med vanlig plantjord, sätter löken/rotbiten högst upp coh täcker endast med ett tunt lager jord. Nu vattnar jag 1 gång, sen ställer jag undan krukan i vanlig rumstemp, det behöver inte vara ljust, lägg ett gladpack med lufthål över, och vänta.... Det kan ta rätt läng tid ibland innan Kannan kommer igång, men då du ser att löken börjar spricka och det börjar komma gröna "groddar" då är det dags att ta fram den i ljuset. Jag har dom under växtbelysning i den mån jag har plats, annars så får det duga med ljuset från ett fönster. Sen kan du byta till större kruka eftersom den växer och under sommarmånaderan ger jag näring vid varje vattning. Lycka Till! /Helen
Ta bort nätet!
När jag tar upp mina på hösten skakar jag av all jord och låter dem torka upp Sedan lägger jag dem i en låda där de ligger i ett svalt utrymme hela vintern Fram i mars plockar jag upp dem och sätter i jord vattnar och låter dem få värme. Så fort de tittar upp åker de in i svalt utrymme igen med extraljus. Tror jag gör ett fel och det är att jag klipper ner dem redan på hösten men de verkar fixa det också växer och förökar sig och blommar som bara den på sommaren bara de får tillräckligt mycket jord vatten och näring. I somras satte jag en del knölar i en sådan där Potatistunna Willab har och jösses vad de växte trodde de skulle spräcka tunnan frampå hösten
Ingrid på Västkusten
02-02-2005, 07:05
Jag ahr misslyckats i alla år med övervintring tills jag ett år i ren desperation då hela bladverket frysit ner och bort tog in hela krukan smackade in den i källaren och glömde bort den totalt hela vintenr. På våren kom det nya blad - då sade den att det var dags. Gjorde samma sak föröra rået - vår ljumma januari har fått dne att signalera redan men jag ignorerar den :-))
Så får man det där med bladverket att fungera också för det är itne vackert vid övervintring alls.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.